Sterkere virkemidler med utilsiktede konsekvenser i norsk markedsføringslov?
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2637326Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - BI [978]
- Scientific articles [2147]
Originalversjon
Tidsskrift for forretningsjus. 2019, 22 (1), 89-122. 10.18261/issn.0809-9510-2019-01-05Sammendrag
Økt oppmerksomhet rettet mot forbrukervern har ført til at forvaltningsmyndighetene har fått stadig sterkere virkemidler for effektivt å kunne stanse næringsdrivendes lovstridige markedsføring overfor forbrukere. I denne artikkelen ses de seneste endringene i håndhevingsreglene i den norske markedsføringsloven i sammenheng med generelle saksbehandlingsregler og regler om administrative sanksjoner i forvaltningsloven, med EU-rettslige rammer og internasjonale konvensjoner som bakteppe. Forfatteren ser blant annet på hvilke konsekvenser fjerning av kravet om å forsøke frivillig ordning, utvidelse av hjemmelen til å ilegge overtredelsesgebyr og innføring av Forbrukertilsynets primære vedtakskompetanse kan få for saksbehandling og næringsdrivendes rettssikkerhet. Det kan spørres om innføring av sterkere virkemidler i den norske loven er egnet til å oppfylle lovgivers formål om økt effektivitet og tydeliggjøring, eller om endringene gir utilsiktede konsekvenser.