Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønlie, Hanna Spiten
dc.contributor.authorKleven, Oda Emilie Røren
dc.date.accessioned2019-10-25T08:19:15Z
dc.date.available2019-10-25T08:19:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624360
dc.descriptionMasteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler virkninger som følge av innføring av en unntaksbestemmelse i sktl. § 2-2 (8), som medfører at status som hjemmehørende i Norge opphører dersom selskap blir skatteavtalebosatt i annen stat. Videre rettes fokus mot unntaksbestemmelsens relasjon til skatteomgåelse og hvorvidt det finnes misbruksbestemmelser som kan avskjære eventuell omgåelse av bestemmelsen, herunder internrettens ulovfestede omgåelsesnorm og skatteavtalens PPT. Unntaksbestemmelsen ble implementert i forbindelse med en generell innstramming av hjemmehørendebegrepet i norsk skatterett. Innledningsvis tas det stilling til endring i vilkår for skattemessig bosted i Norge, ettersom dette vil ha betydning for hvor ofte unntaksbestemmelsen vil komme til anvendelse. Deretter diskuteres bostedsvurdering etter skatteavtale som følge av at skatteavtalebosted i annen stat er en forutsetning for anvendelse av unntaksbestemmelsen. Det viser seg at innstramming av hjemmehørendebegrepet trolig vil medføre økt omfang av dobbelt bosted. I den forbindelse er endring til MAP som standard konfliktløsningsbestemmelse ved fastsettelse av rettmessig bosted av særlig betydning. Denne konfliktløsningsbestemmelsen tilføyer omfattende vurderingsmomenter og overlater vurdering til kompetente myndigheter. Analysene våre indikerer imidlertid at prosessen ikke har nådd sitt fulle potensiale. Slik vi ser det vil bruk av voldgift i skatteavtaler kunne effektivisere prosessen. Det viser seg at unntaksbestemmelsen i stor grad tetter igjen for tidligere tilpasningsmuligheter, men dessverre fører med seg nye måter å strukturere seg for skattemessige formål. Skattyter gis insentiv til tilpasning ved anvendelse av skatteavtaler basert på PoEM for å oppnå bosted i fordelaktige land, og samtidig miste alminnelig skatteplikt til Norge. Det viser seg at både den ulovfestede omgåelsesnormen og PPT vil kunne anvendes på slike tilfeller. PPT vil imidlertid være den avgjørende misbruksbestemmelsen ved vurdering av omgåelse av unntaksbestemmelsen. Dette følger av at det må foreligge strid med skatteavtale for at omgåelsesnormen skal kunne komme til anvendelse på unntaksbestemmelsen, ettersom skatteavtaleretten alltid vil begrense internretten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectforretningsjusnb_NO
dc.subjectskattnb_NO
dc.subjectregnskapnb_NO
dc.subjectlawnb_NO
dc.subjecttax accountingnb_NO
dc.titleHva blir virkningene som følge av implementering av unntaksbestemmelsen i sktl. § 2-2 (8), med særlig fokus på bestemmelsens samspill med den ulovfestede omgåelsesnormen og PPT?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel