• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Hub-and-spoke»-modellen i norsk avfallspraksis: hvilket alternativ er mest utslipp- og kostnadseffektivt når man sammenligner deponering og gjenvinning av masse?

Akram, Shehzad Husnain; Kareemi, Seirwan; Hussain, Hammad Nazim
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2266778.pdf (3.794Mb)
Transportanalyse.xlsx (293.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620629
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hovedstadens store utfordring som

er en manglende evne til å forsyne seg selv med byggeråstoffer, dette skaper i tur

store utslippsmengder på grunn av den omfattende transporten som forbindes med

å hente inn disse mengdene fra andre steder i landet.

Vi har foretatt en utslipps- og kostnadsanalyse for å løse følgende problemstilling:

«Hub-and-spoke»-modellen i norsk avfallspraksis: hvilket alternativ er mest

utslipp- og kostnadseffektivt når man sammenligner deponering og

gjenvinning av masse?

Målet har vært å avdekke en mulig reduksjon av utslipp og kostnader ved bruk av

et renseanlegg samkjørt med en ny terminalløsning på Oslo havn for innsamling og

bearbeiding av forskjellige typer masser som kategoriseres under avfall – dette

vurderes opp mot dagens håndtering av samme type masse, i stor grad karakterisert

som langt mindre miljøfokusert som en konsekvens av omfattende bruk av deponi.

Vi har satt opp en sammenligning av to alternativer: nullalternativet og alternativ

1, der nullalternativet gjelder deponering og alternativ 1 gjelder gjenbruk.

For analysegrunnlaget har vi hentet inn data som belyser de ulike kostnadene man

forbinder med begge alternativene. Den foretrukne måten å gjøre dette på har vært

å legge rammene for et fiktivt transportselskap som har sitt virke innen transport av

masse – vi har brukt bransjetall fra Proff Forvalt for «benchmarking» i kombinasjon

med data fra andre kilder til å beregne realistiske transportkostnader, i tillegg til

utslippsdata for å kalkulere forskjellen i utslippsmengder fra de to alternativene.

Ved å legge om fra dagens håndteringsmetode til det mulige fremtidige alternativet

vil man oppnå i transporten oppleve både økning i finansielle kostnader og utslipp

i CO2-ekvivalenter (henholdsvis 3 103 254 kroner dyrere og 100 000 kgCO2 mer),

noe som isolert sett støtter oppunder nullalternativet, men som fremkaller et behov

for vurderinger knyttet til andre faktorer urelatert til transporten – eksempelvis en

grundigere sammenligning i de totale utslippene ved bruk av deponi samt kostnader

knyttet til selve deponeringen, for så å sette dette opp mot rammene for hvordan en

tar i bruk renseanlegget, og mulighetene for handel med de rensede materialene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit