Show simple item record

dc.contributor.authorAndreassen, Kjetil
dc.contributor.authorWatterud, Elling
dc.contributor.authorHerdlevær, Lars Jørgen
dc.date.accessioned2019-10-03T12:24:52Z
dc.date.available2019-10-03T12:24:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620091
dc.descriptionBacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019nb_NO
dc.description.abstractI samarbeid med BCI utland og Fjordline er følgende besvarelse skrevet, og tar for seg sentrale temaer innenfor digitalisering av transporten. Oppgavens formål er å se på hvor mye av dokumentasjonen som er papirdrevet, og hvor godt de bruker digitale verktøy i selskapet. Videre håper vi på å tilføre bedriften en økt forståelse for fordelene med fremgang i digitaliseringsprosessen, samt hvordan papirer kan erstattes med elektroniske dokumenter. Vi har dermed formulert følgende problemstilling: «Hvordan kan digitalisering/dataverktøy gjøre transporten for Bring mer effektiv?» Innledningsvis har vi tatt for oss bakgrunn for tema, generell informasjon om selskapet, samt hvorfor problemstillingen er aktuell for oppgaven. Avslutningsvis i innledningen har vi satt en avgrensning for oppgaven som belyser hvilken temaer vi skal analysere. Et av funnene våre viser til at bedriften bruker flere ulike datasystemer. Disse systemene hadde tilhørighet fra de mindre selskapene de kjøpte opp. Dette har vist seg å være problematisk når det kommer til kommunikasjon av viktige dokumenter som skal sendes internasjonalt. Fra dybdeintervjuene fikk vi også vite at datasystemene ikke kommuniserte med hverandre, og at mye av informasjonen som kommer fra utland må skrives ut og skannes inn på dataene igjen med riktig filformat. Under møtene fikk vi informasjon om et ERP-system kalt BluJay. Det skal bidra til at kommunikasjonen forbedrer seg internasjonalt ved direkte kommunikasjon mellom partene. Systemet kan utbedre strekkodelapper som håndterminalene kan lese uavhengig av hvilket land koden kommer fra. Noen av de mest avgjørende funnene våre er knyttet til en av leverandørene til Bring, nemlig Fjordline. Vi ser at det er flere problemer Fjordline møter på som gjør at de tar en høyere pris per løstralle for Bring enn for andre transportfirmaer, grunnet lite struktur i dokumentene deres og et lite moderne digitalt system hos Bring. Fjordline har gitt oss informasjon om hvordan de kunne tenke seg en endring ved sending av data og papir mellom partene. Hvis Bring klarer å endre dette har de mulighet til å oppnå en kostnadsreduksjon per løstralle med Fjordline. Vi har derfor kommet med forslag i oppgaven på hvordan de kan løse dette. Vi har også kommet med forslag om andre digitale verktøy som kan implementeres av Bring hvis de får et integrert data system. Ved at BCI utland tar i bruk det nye datasystemet «BluJay», som erstatter de fem nåværende systemene deres, kan dette få betydning for kostnader på terminal, kontor og hos deres leverandører. Videre har vi sett at de digitale endringene på terminalen og hos leverandørene kan generaliseres på minimum tre steder hos Bring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlogistikkledelsenb_NO
dc.subjectsupply chain managementnb_NO
dc.titleHvordan kan digitalisering/dataverktøy gjøre transporten for Bring mer effektiv?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record