Hvilken finansskattemodell er best for Norge?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2579020Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master of Science [1822]
Sammendrag
Aktualitet og problemstilling:
Oppgavens tema er finansskatt. Emnet er svært dagsaktuelt da det har skapt store
diskusjoner blant finansnæringen, interesseorganisasjoner og politikere. I juni
2018 ble det besluttet på Stortinget at dagens finansskatt skal endres. Den norske
finansskattemodellen består av to komponenter; ekstraskatt på lønn og forhøyet
overskuddsbeskatning. Lønnselementet har mottatt sterk kritikk og er vedtatt
fjernet. Nedbemanning og nedlegging av banker er fremhevet som særlige
konsekvenser av dagens finansskatt. Det fryktes at det strukturelle mangfoldet av
banker i Norge er truet. Dette har ført til at vi har valgt følgende problemstilling:
“Hvilken finansskattemodell vil være best for Norge”
Gjennom dybdeintervju med myndighetene, Finans Norge, bank,
Sentralskattekontoret for storbedrifter og revisor har vi vurdert seks ulike
finansskattemodeller. Modellenes egnethet i Norge ble analysert etter følgende
faktorer: konkurranseforhold, effekter på finansmarked og næringsliv, og
tilpasningsmuligheter.
Hovedfunn og konklusjon:
Oppgaven avdekket at en merverdiavgiftsmodell vil være den beste
finansskattemodellen for Norge. Begrunnelsen for dette er hovedsakelig at en slik
modell vil bidra til størst nøytralitet mellom næringer, samt overfor utland. På
bakgrunn av dette vil det oppstå færre insentiver til å foreta skattemessige
tilpasninger sammenlignet med alternative finansskattemodeller. En
merverdiavgiftsmodell er imidlertid svært kompleks og det vil være en
utfordrende prosess å gjennomføre den i praksis.
Det er avdekket fordeler og ulemper ved de andre vurderte finansskattemodellene.
Finansielle aktivitetsskatter er enkle å etterfølge og regelteknisk anvendelig.
Ulempene knytter seg i hovedsak til aktivitetsskattenes lønnselement. Det blir
dyrere å konkurrere om kompetente ansatte og investorer oppnår lavere
GRA 19204 0943138 0960552
Side vi
avkastning på sine investeringer. I tillegg tilrettelegger de finansielle
aktivitetsskattemodellene for flere mulige tilpasninger. De mest fremtredende
tilpasningsmulighetene omhandler å redusere antall arbeidsplasser og nedlegging
av filialer. En annen negativ side ved finansielle aktivitetsskatter er at norsk
finansnæring som følge av økt kostnad stiller dårligere i konkurransen overfor
andre næringer, samt utlandet som ikke har tilsvarende skatt på finansnæringen.
En finansiell transaksjonsskatt i form av “stamp duty” er positiv ved at den er
innenlands nøytral da den beskatter alle aksjekjøp. En annen fordel er at en slik
finansskatt åpner for få tilpasningsmuligheter. Man kan imidlertid tilpasse seg ved
å flytte investeringer ut av Norge. Norge kan oppfattes som et mindre attraktivt
investeringsmål. Dette kan virke svært negativt på finansmarkedet og norsk
økonomi. På denne måten hemmer “stamp duty” investeringer.
EUs foreslåtte finansielle transaksjonsskattemodell har egenskaper som kan være
fordelaktige i Norge. Sammenlignet med “stamp duty”, har EUs finansskatt
mindre fremtredende effekter på finansmarkedet da den kun gjør seg gjeldende for
finansforetak. I tillegg har en slik finansiell transaksjonsskatt få
tilpasningsmuligheter da den pålegges transaksjoner mellom finansinstitusjoner.
Ettersom EUs finansskattemodell kun ilegges finansnæringen vil den være
konkurransevridende overfor andre næringer i Norge. Den vil også ha negativ
påvirkning på norske finansforetaks konkurranseevne overfor utland. Dette
begrunnes med handel med finansielle instrumenter er dyrere for norske
finansforetak.
Beskrivelse
Masteroppgave(MSc) i Master i regnskap og revisjon - Handelshøyskolen BI, 2018