Konsekvenser og vurderinger av det nye systemet for innførselsmerverdiavgift
Master thesis

View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master of Science [1822]
Abstract
Fra 1. januar 2017 ble det innført et nytt rapporteringsregime for merverdiavgift
ved innførsel av varer for virksomheter omfattet av merverdiavgiftsloven.
Oppgavens hovedmål er å drøfte konsekvensene av dette nye avgiftsreglementet
for slike virksomheter.
Innledningsvis presenteres problemstilling, juridisk metode og sentrale rettskilder
samt oppgavens struktur (kapittel 1).
Det gis videre en generell innføring om merverdiavgift ved innførsel av varer
(kapittel 2). Reglene knyttet til innførselsmerverdiavgift har lenge vært modent
for forenkling. Det ble i perioden 2005-2006 utredet om det ville innebære en
forenkling for næringslivet å innføre et system med egenfastsetting av
innførselsmerverdiavgift, men saken ble den gang forkastet. Det har ikke vært
noen spesielle endringer siden dette, men bedre tallfesting av likviditetsulempen,
politisk press og innføring av et lignende system i flere EU land synes å ha vært
medvirkende årsaker til at et nytt system nå er innført. Innføringen av det nye
systemet er en del av reformen av skatte- og avgiftsforvaltningen med hovedmål
om å gjøre det enklere for næringslivet, minske ressursbruken, redusere
kriminalitet og bedre grensekontrollen.
Endringene knytter seg hovedsakelig til oppgjøret av innførselsmerverdiavgift,
hvor merverdiavgiftsregistrerte virksomheter nå skal betale og fradragsføre
innførselsmerverdiavgift samtidig gjennom den nye mva-meldingen fremfor å
forskuttere innførselsmerverdiavgift til Tolletaten for så i etterkant å fradragsføre
ev. fradragsberettiget avgift via den ordinære avgiftsoppgaven for terminen. Det
skal ikke være endringer knyttet til hvem og hva som er avgiftspliktig.
Tilsvarende skal det heller ikke være endringer hva gjelder reglene om
beregningsgrunnlag, fortolling, tollskyldneransvar mv.
I oppgavens hoveddel drøftes konsekvensene av det nye systemet for næringslivet
(kapittel 3). Innføringen av det nye systemet får en rekke praktiske konsekvenser
og utfordringer for næringslivet. En av hovedproblemstillingene for mange mvaregistrerte
virksomheter er at avgiftsgrunnlaget og utregningen av
innførselsmerverdiavgift ikke står på tolldeklarasjonen lengre og heller ikke blir fakturert eller trukket over tollkreditten. Oppgaven tar derfor for seg hvordan man
egenfastsetter innførselsmerverdiavgiften. Oppgaven går også inn på
problemstillinger og typetilfeller i relasjon til deklarert mottaker når registrerte
avgiftssubjekter innfører varer.
Avslutningsvis er det foretatt vurderinger av det nye systemet (kapittel 4).
Den åpenbare fordelen med det nye systemet er at (de fleste)
merverdiavgiftsregistrerte virksomheter (med full fradragsrett) slipper den
likviditetsbelastningen som oppstod i det gamle systemet ved forskuttering av
innførselsmerverdivagift til Tollvesenet for deretter å søke den samme avgiften
tilbakebetalt i det innenlandske avgiftsoppgjøret. Flyttingen av arbeidsprosesser
fra speditørene til selskapet selv innebærer imidlertid behov for en kraftig
kompetanseheving innenfor et komplekst fagfelt siden innførselsmerverdiavgiften
fastsettes med bakgrunn i tollverdien. Det nye systemet kan også innebære en viss
konkurransevridning for norske selskap til fordel for utenlandske virksomheter.
Tollvesenet frykter mindre fokus på tolldeklarasjonen nå som den ikke lenger får
direkte innvirkning på merverdiavgiftskravet og risiko for dårligere kvalitet på de
deklarerte opplysninger som brukes i produksjonen av statistikk over
utenrikshandelen med varer. Det er også utvist bekymringer for at det nye
systemet gjør det mer attraktivt for nye måter å svindle på.
Description
Masteroppgave(MSc) i Master i regnskap og revisjon - Handelshøyskolen BI, 2019