• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En PR-kampanje for Blå Sløyfe-Aksjonen 2018

Monsen, Thea Arbjerg; Lund, Marthe Røkke
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1973252.pdf (1.673Mb)
Vedleggsdokument[1].pdf (1.289Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2573604
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Dette er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging ved Handelshøyskolen BI

Campus Trondheim. Oppdragsgiveren for kampanjen er Kreftforeningen og Blå

Sløyfe-Aksjonen, som er den offisielle aksjonen mot prostatakreft i Norge.

Kreftformen er Norges største, og bidrar til at vi hver dag mister 3 menn. I følge

vår kontaktperson i Kreftforeningen, Arild Domaas, er et av foreningens ”interne

hovedmål”, å en dag bli arbeidsledig. De ønsker med andre ord å samle inn midler

og bidra til forskning, som en dag kan bekjempe kreften. Blå Sløyfe-Aksjonens

formål er å informere befolkningen om prostatakreft, verne om de som er rammet,

og samle inn midler til forskning.

Overordnet problemstilling for oppgaven:

”Hvordan øke kjennskapen til Blå Sløyfe-Aksjonen og fremme kjøp av produkter

som en måte å støtte aksjonen på”.

Ved å skape engasjement og omtale gjennom målrettet markedstiltak, vil PRkampanjen

kunne skape økte midler til formålet og kjennskap blant befolkningen.

Vi har kommet frem til budskapet: ”Hver dag mister 3 familier en mann. Støtt

kampen mot prostatakreft med en blå sløyfe”. Budskapet er utarbeidet ved bruk av

retoriske virkemidler. På bakgrunn av funn i metode-delen har vi utarbeidet en

tidsbestemt kommunikasjonsstrategi som skal hjelpe Blå Sløyfe-Aksjonen med å

nå hovedmålet, “Øke interesse, engasjement og salg av Blå Sløyfe produkter til

barneforeldre i alderen 35-55, i løpet av november 2018”, ved å velge riktige

mediekanaler som utsetter målgruppen for budskapet.

Gjennom å bruke informasjon fra vår kontaktperson Arild Domaas, statistikk,

litteratursøk og en kvantitativ spørreundersøkelse har vi funnet ut at:

- Den typiske giveren til veldedige formål er kvinner i alderen 40+.

- Kreftforening har et godt omdømme blant befolkningen.

- Mangel på fysiske utsalgssteder for salg av produkter svekket mulighetene

for inntekter i 2017.

- Det ikke er gjort tiltak for å skape engasjement for Blå Sløyfe-Aksjonen

2017. Vi har utarbeidet en PR-kampanje med flere tiltak, blant annet et arrangement som

bør bli en årlig begivenhet og som vil skape engasjement blant målgruppen

barneforeldre i alderen 35-55, samtidig gir dette mulighet for økt medieomtale.

Det er skissert tiltak som skal øke kjennskap til aksjonen og fremme kjøp av

produkter som en måte å støtte aksjonen på.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit