dc.description.abstract | Vi har i denne oppgaven samarbeidet med KLP Banken, en strategisk
forretningsenhet i KLP-konsernet. Formålet med oppgaven har vært å undersøke
hvordan banken jobber for å oppnå sine egne mål, og samtidig operere i samsvar
med konsernets verdier. Vi har avgrenset oppgaven til å omhandle
privatmarkedet, og har arbeidet ut i fra problemstillingen «Hvordan kan KLP
Banken øke antallet kunder?».
Oppgaven følger IMRoD-oppsettet, og består av en innledning, teori, metode,
presentasjon av data, diskusjon og konklusjon. Innledningen har som formål å
presentere generell informasjon om både bedriften og konsernet. Videre følger
oppgavens teoretiske forankring hvilket bygger fundamentet for resten av
oppgaven. Teoridelen består hovedsakelig av tre ulike temaer; forretningsmodell,
tjenesteyting og innovasjon. Vi ser på Osterwalders forretningsmodell og
gjennomgår hele lerretet, i tillegg til forretningsmodellens design og strategi. I
tjenesteyting tar vi for oss Gap-modellen og servicepyramiden, mens innovasjon
tar for seg seks av Keeleys ti innovasjonstyper. Etter den teoretiske forankringen
følger metodedelen, her forklares hvordan utarbeidelsen av kvalitative og
kvantitative analyser har foregått for å belyse problemstillingen fra ulike
interessenters perspektiver. I resultater og funn presenteres den viktigste
informasjonen fra analysene våre og avdekker informasjon vi vil ta for oss i
diskusjonsdelen. Basert på teori og funn konkluderer vi med konkrete tiltak og ser
på deres konsekvenser i oppgavens avslutning. | nb_NO |