Hvordan kan MTimes bli synlig og foretrukket av kunder ved kjøp av klokker og smykker på nett?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573146Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [819]
Sammendrag
Dette er en bacheloroppgave i Retail Management, og vi har sett på klokke og
smykke bransjen på nett.
Vi begynner med å fortelle litt om bransjen, og at globalisering og digitalisering er
en økende del av markedet. Vi beskriver litt om tilknytningen vi har til bedriften
MTimes og hvorfor vi valgte å skrive oppgave om dem. Deretter presenterer vi
bedriften der vi legger frem noen regnskapstall. Vi forteller om formålet med
oppgaven, og nåsituasjonen for MTimes. Til slutt definerer vi den valgte
problemstillingen og avgrensningen av oppgaven.
Den teoretiske delen fokuserer på å måle det som er relevant for den valgte
problemstilling med hensyn på vår bedrift og deres stilling i bransjen. Vi
begynner med verdikonfigurasjon, en intern analyse. Deretter bruker vi
merkeledelse fra markedsføringsledelse. Vi fortsetter med VRIO- analysen før vi
analyserer bransjen, og de fem kreftene i konkurranseanalysen. Vi benytter oss av
PESTEL-analysen for å se på de makrofaktorer som påvirker markedet og
bedriften. Siste analyse er en strategisk modell (SIT- modell) som skal hjelpe oss
å se helheten av bedriftens kapasitet og evne til å skape verdi. Til slutt
oppsummerer og konkluderer vi hele teoriforankringen vår av MTimes i SWOTanalysen.
Metodedelen vår består av dybdeintervju og spørreundersøkelse. Derfor har vi
både en presentasjon av kvalitative og kvantitative data. Vi viser frem de sentrale
funnene våre gjennom noen diagrammer laget i SAS JMP.
I analysedelen ser vi på sammenhenger og relevans tilknyttet problemstillingen.
Svar fra spørreundersøkelsen gir oss muligheten til å drøfte ulike anbefalinger og
tiltak. I den siste delen av bacheloroppgaven konkluderer vi hvordan MTimes kan
bli synlig og bli foretrukket ved kjøp av klokker og smykker på nett. Vi avslutter
med å gi kritikk til oppgaven.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2018