dc.description.abstract | Avhandlingen er skrevet i forbindelse med fordypningsretningen
“Forretningsutvikling og teknologi” ved Handelshøyskolen BI Bergen, og er skrevet
av tre studenter ved studieretningene Markedsføringsledelse samt Økonomi og
Administrasjon. Avhandlingen tar for seg digitalisering av interiørbutikken Interiør
Huset Alvøen. Hovedformålet er å identifisere dagens utfordringer knyttet til
manglende teknologisk bruk, og hvordan bedriften kan benytte teknologi til å fornye,
forenkle og forbedre sine kjerneprosesser.
I analysedelen kommer det klart frem at bedriften har betraktelige
forbedringspotensialer innenfor digitalisering av forretningssystemer.
Verdikonfigurasjonen viser at bedriften har begrenset bruk av digitale verktøy, og
driften er i dag svært preget av manuelle og lite effektive prosesser. På bakgrunn av
analysen kom vi i samarbeid med bedriften frem til følgende problemstilling:
Hvordan kan Interiør Huset digitalisere hverdagsprosesser og systemer for å
effektivisere drift og øke sin konkurransedyktighet i møbel- og interiørbransjen?
Det er gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse av de ansatte og kvalitative
dybdeintervju av ledelsen i Interiør Huset og systemleverandøren Uni Micro.
Gjennom informantene kommer det frem at problemområdene i bedriften er knyttet
til manglende digitalt system for henholdsvis varelogistikk, ordre, vareprising,
fakturering og kassasystem. Butikkdriften må effektiviseres betraktelig for å kunne
møte ønsket situasjon og opprettholde konkurransedyktighet. En viktig årsak bak
systemanskaffelse er også lovverkets strenge krav til personvern og kassasystem fra
og med 2018.
Med bakgrunn i problemstillingen kom vi frem til at den mest hensiktsmessige
løsningen for Interiør Huset Alvøen er å innføre et ERP-system med tilleggsmoduler,
for å tilby en helhetlig prosessforbedring i alle ledd for bedriften. | nb_NO |