• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan Ramsvik øke sine kunders livstidsverdi?

Kjærsrud, Oda Marie Grov; Haugland, Roar Aakre; Oppedal, Janne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1974417.pdf (3.635Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2572309
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse ved BI Bergen ble skrevet

våren 2018 i samarbeid med Ramsvik AS. Vi var tidlig i kontakt med Ramsvik

som straks sa seg villige til å kollaborere med oss. Vi hadde på forhånd en tanke

om hva vi ønsket skulle være vår problemstilling. Den er som følger:

«Hvordan kan Ramsvik øke sine kunders livstidsverdi?»

Problemstillingen har sitt utspring fra vårt ønske om å avdekke hvilke faktorer

som spiller inn på verdien av ulike kunder for selskapet. For å best kunne besvare

vår problemstilling har vi utarbeidet fire undersøkelsesspørsmål som tar for seg

ulike aspekter av kundelojalitet. I forkant av oppgaven følte vi at vi hadde relativt

god kjennskap til frisørbransjen. Vi valgte likevel å gjennomføre fokusgrupper

med den hensikt å bekrefte teorier og avdekke nye innfallsvinkler i frisørbransjen.

I tillegg brukte vi mye tid på å finne frem til gode sekundærdata som kunne

brukes i oppgaven. Basert på primær- og sekundærdataene utformet vi en

spørreundersøkelse som vi distribuerte på sosiale medier. Formålet med

spørreundersøkelsen var å avklare om teoriene vi hadde anvendt i oppgaven

stemte overens med våre kvalitative data.

I teoridelen forklarte vi først teorien bak The Service-Profit Chain og

sammenhengene i leddene innad, samt teorier knyttet opp mot disse leddene.

Målet her var å gi et oppdatert syn på teori som omhandler begrepene brukt i

modellen, slik at vi på best mulig måte kunne gjennomføre kvalitative og

kvantitative studier basert på anvendt teori. Videre tok vi også for oss begrepet

kundelivstidsverdi og gikk mer i dybden på hva vi ønsket å undersøke i oppgaven.

I arbeid med å klargjøre metodedelen brukte vi fokusgrupper til å utvide

forståelsen vår på andres frisøropplevelse, før vi designet et spørreskjema som vi

både testet på forhånd og fikk godkjent av veileder. Etter å ha systematisert

dataene fra spørreundersøkelsen, utførte vi analyser som vi følte ga

tilfredsstillende svar på undersøkelsesspørsmålene våre. Gjennom en

clusteranalyse har vi identifisert mulige clustere som Ramsvik kan stå ovenfor i

sin daglige drift, og på denne måten kan si noe om hvordan de kan håndtere disse

på best mulig måte.

Til slutt drøftet vi vårt helhetlige svar på problemstillingen ut i fra oppfylt teori og

mangelfull eller avvist teori. Vi kunne her si at The Service-Profit Chain var intakt

og kan være gjeldende også i det norske frisørmarkedet. Videre kom vi frem til at

Ramsvik bør fokusere på segmentene De gamle og trofaste og De unge

lojalistene. Disse segmentene er opptatt av overfladiske forhold som salongens

renhold, samt at frisøren har gode evner og kunnskaper. Avslutningsvis kom vi

frem til at en av de viktigste faktorene i utviklingen av varige kundeforhold er

utarbeiding av sterke bånd mellom en spesifikk frisør og kunden som behandles,

og det er lurt å etablere disse allerede i ung alder.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit