Lederkommunikasjon: En nøkkel for medarbeiderengasjement
Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2501759Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - BI [1081]
- Scientific articles [2251]
Originalversjon
Magma, 2018, 21(4), 40-48Sammendrag
Medarbeideres engasjement på jobb ansees som en nøkkelfaktor for bedrifters ytelse og prestasjoner. Gallup-undersøkelser viser imidlertid at urovekken- de få medarbeidere opplever aktivt engasjement i sitt arbeid (Crabtree, 2013). Medarbeiderengasjement påvirkes av lederes kommunikasjon, der ikke bare hva, men også hvordanledere kommuniserer, spiller inn. Likevel mangler det empirisk forskning på forholdet mellom lederes kommunikasjonsfer- digheter og medarbeiderengasjement samt hvilken rolle kommunikasjonstrening spiller i dette forholdet. Denne studien undersøker derfor hvordan kommunikasjonstrening for ledere kan relateres til lederes kommunikasjonsytelse og medarbeiderengasjement. Studien benytter data samlet inn i perioden 2013–2015 blant ansatte i DNB. I denne perioden deltok 138 av selskapets ledere i et kommunikasjons- treningsprogram i regi av ZYNK Communication and Leadership AS. Resultatene fra undersøkelsen viste en sammenheng mellom kommunikasjonsytelse et- ter kommunikasjonstrening og nivået av medarbeiderengasjement blant ansatte. Dette indikerer at bedrifter kan dra nytte av å tilby sine ledere å utvikle sine kommunikasjonsferdigheter for økt medarbeiderengasjement.