Mottak og håndtering av varsling : et dybdestudium av "VimpelCom-saken".
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2485007Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master of Science [1626]
Sammendrag
Formålet med oppgaven har vært å få en bredere forståelse av varslingspraksis
innad virksomheter, og hvordan mottak av håndtering behandles, basert på
VimpelCom-saken. Oppgaven skal besvares i form av vår overordnede
problemstilling: «Hvordan blir mottak av varsling håndtert i praksis?» Ved å
bruke VimpeCom-saken som case-eksempel, vil vår oppgave ha to underordnede
problemstillinger som vi vil besvare.
Den første problemstillingen er: «Var «bekymringsmeldingen» i
VimpelCom-saken en varsling?» Ved å benytte Miceli og Near (1985) sin
definisjon på varsling, vil terskelen for at en arbeidstaker kommer i en
varslerposisjon være lav, og det vil være tilstrekkelig at arbeidstaker sier fra til
leder om kritikkverdige forhold. Kritikkverdige forhold vil i denne oppgaven tilsi
mislighold eller brudd på lover og etiske retningslinjer gitt av virksomheten.
Drøftingen av denne problemstillingen vil dermed basere seg på en vurdering av
varslingens innhold, samt kravet om forsvarlig fremgangsmåte, jfr. aml § 2-4. Den
andre problemstillingen er: «Var håndteringen av «bekymringsmeldingen»
kritikkverdig eller forsvarlig?» Arbeidsgivers rettsplikt til å legge til rette for
intern varsling er en kompleks regel, da den overlater til den enkelte arbeidsgiver
hvordan de skal legge til rette for en åpen ytringskultur. Således finnes det lite
informasjon vedrørende hvilke krav som stilles til arbeidsgiver når varselet er
mottatt. Drøftingen av denne problemstillingen vil dermed basere seg på en
vurdering av håndteringen gjort av aktuelle aktører i VimpelCom-saken, sett opp
mot relevant teori, lovverk, samt Telenors egne retningslinjer og rutiner.
Vi kom frem til bekymringsmeldingen vedrørende VimpelComs
lisenssøking må regnes som ytringer av «kritikkverdige forhold». Videre var
varslingen forsvarlig, basert på hendelsene gjengitt i granskningsrapporten og
medarbeiderens fremgangsmåte. Dette gav grunnlaget for videre drøfting av
Telenors håndtering av varselet. Vi konkluderte at håndteringen var svak til
moderat, og at varselet burde gått til høyere hold, da vi oppdaget flere svakheter i
de interne rutinene. På bakgrunn av dette ser vi at det ligger betydelig verdi for
Telenor å sikre rutiner og retningslinjer som forankres på begge sider - altså at
både arbeidstakere og potensielle klagemottakere følges opp og får aktivt og
løpende innføring i virksomhetens varslingsrutiner.
Beskrivelse
Masteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2017