• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan norske sofaprodusenter få en fordel i markedet?

Ludviksen, Cathrine; Strøm, Audun; Hoff, Emma
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1684131.pdf (2.144Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467488
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne oppgaven har vi undersøkt hvilke attributter ved en sofa som er viktig for

forbrukere som verdsetter lokal produksjon. For å få å et innblikk i bransjen har vi

inngått et samarbeid med Sitwell, som er en møbelprodusent på Sunnmøre. De

produserer håndlagede sittemøbler av høy kvalitet, men dette har stor effekt på

prisnivået. Prisen på produksjonsprosessen er høy, og dette gjør at prisen til

kundene justeres deretter. Sitwell må derfor vite hvilke attributter kundene

verdsetter slik at de kan produsere produkter med disse attributene, og dermed nå

ut til kundene.

Formålet med denne oppgaven er derfor å finne ut hva forbrukere som verdsetter

en lokalprodusert sofa også vektlegger av andre attributter. Denne kunnskapen vil

gi norske sofaprodusenter et bedre utgangspunkt for å konkurrere i et stadig mer

globalt marked. Vi mener dette er en sentral problemstilling fordi en rekke

møbelprodusenter har blitt tvunget til å flytte produksjonen til lavkostland for å

kunne være konkurransedyktige. Dette har gitt færre arbeidsplasser i områdene

der den norske møbelproduksjonen hadde sine røtter, og frakt av møbler over

verdenshavene fører til et stort utslipp av klimagasser.

Måten vi har gått frem for å forske på problemstillingen er ved å først finne

relevant teori som forklarer problemområdet nærmere. Basert på denne teorien har

vi utviklet hypoteser til videre forskning, og deretter satt dette sammen til en

forskningsmodell. Vi har også benyttet teorien til å utvikle et spørreskjema, som

ga oss primærdata som vi kunne analysere. Vi har benyttet regresjonsanalyser,

dummy-regresjon, samt medierende regresjonsanalyse til å forske på hypotesene.

Resultatene fra analysene ga flere overraskende funn, spesielt rundt attributtet

pris. Her viste det seg at resultatene var signifikant motsatt av hypotesene vi

hadde utarbeidet på forhånd. Det viste seg at jo mer prisbevisst forbrukerne er, og

jo mindre betalingsvillig de er, jo mer vil forbrukerne verdsette lokal produksjon.

Vi fant også ut at de attributtene som hadde signifikant positiv effekt på lokal

produksjon var miljø, merke, kvalitet og tilpasning. I tillegg hadde miljø, kvalitet,

tilpasning og betalingsvilje en indirekte effekt på lokal produksjon gjennom

merke.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit