Produktutviklingsprosjekt - ett steg om gangen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466442Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan produktutviklingsprosjekter foregår. Vi har
valgt å benytte oss av en kvalitativ metode gjennom individuelle dybdeintervjuer
og observasjoner hos den norske møbelprodusenten ”Hjelle AS”. Modellen vi har
anvendt i oppgaven er ”Stage-gate” av forfatter og forsker Robert Cooper (2011).
Den har fungert både som struktur og oppsett for oppgaven, samt begrunnelse for
bruk av spørsmål i dybdeintervjuene.
Vår nye kunnskap om emnet viser at flere benytter seg av systematiske faser i
denne typen prosjekter – og med god grunn. Ved å redusere ”time to market” øker
tilfredsheten hos kundene i takt med bedriftens omsetning. Men er det alle
prosjekter som har en klar plan med faser og evalueringspunkter?
Bedriften vi har tatt utgangspunkt i har mange års erfaring i
produktutviklingsbransjen. Vi har sett flere likhetstrekk mellom praksis og teori.
Imidlertid har bedriften et forbedringspotensial det er mulig å gjøre noe med –
hvis ønskelig. Produktutviklingsprosjekter kan løses på mange måter.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2017