Prosjektgjennomføring av Pharmaq Viral antigen Manufacturing
Abstract
Denne oppgaven er omhandler Pharmaqs prosjekt ”Viral antigen Manufacturing”
(heretter omtalt som PVM). Prosjektet befinner seg nå i idriftsettelsesfasen.
Jeg har i forarbeidet med prosjektoppgaven og i samarbeid med prosjektlederen
kommet frem til følgende problemstilling:
Hvordan kan prosjektleder styre prosjektet for å sikre god samhandling mellom
interessentene?
I del 1 av oppgaven blir det først gitt en kort presentasjon om prosjektet og
hvorfor det ble initiert. Del 1 omfatter også en vurdering av prosjektet sett opp
mot prosjektets livssyklus.
I del 2 presenteres det en rekke teorier om prosjektledelse samlet inn gjennom
bruk av pensum og ekstern litteratur. Teorien skal senere brukes til hjelp for å
svare på problemstillingen.
Den første teorien jeg har sett på er styring og hvordan styringssløyfen kan brukes
som et verktøy for prosjektledere. Videre blir de forskjellige styringsfaktorene
diskutert, og hvordan rapportering rundt disse kan være med på å sikre prosjektets
suksess.
For at et prosjekt skal kunne lykkes er det avhengig av god kommunikasjon og
samhandling både med interessenter og internt i prosjektet. Det neste jeg derfor
ser på er hvordan forskjellige teorier rundt samhandling og kommunikasjon er
med på å påvirke prosjekter. Prosjekter befinner seg i dynamiske omgivelser
derfor er det alltid en rekke usikkerheter forbundet med prosjekter – da spesielt
med hensyn til interessenter. I del 2 presenteres det teorier rundt usikkerhet og
interessenter og en modell for håndtering av interessenter – som også kan brukes
for håndtering av usikkerheter. Til slutt i defineres prosjektlederens roller og
oppgaver og hvordan prosjektlederen kan vurderes ut fra prosjektlederens
kompass.I del 3 har jeg anvendt metode for å innhente primærdata til min oppgave. Dataen
ble hentet inn gjennom individuelle dybdeintervjuer, formelle og sporadiske
samtaler med prosjektteamet og en rekke dokumenter i e-poster.
Jeg har også vært til stede på prosjektet for å observere hvordan den daglige
driften og kulturen i prosjektet har vært, og jeg har samlet inn en rekke
sekundærdata som teori i del 2 og forskjellige dokumenter tildelt av prosjektet. På
bakgrunn av dette føler jeg at jeg har fått nok informasjon til å besvare min
problemstilling.
I del 4 analyserer jeg funnene fra metoden opp mot teorien i del 2. Her har jeg
som hensikt å avdekke hvordan prosjektet har blitt gjennomført i henhold til
teoretiske begreper og modeller. I analysedelen kommer jeg fram til en rekke
delkonklusjoner til hvert teoretiske spørsmål som til slutt samles i det jeg har valgt
å kalle en avslutning i del 5.
Siden prosjektet nå er i idriftsettelsesfasen velger jeg å se på hva som kunne vært
gjort bedre i prosjektet – men jeg vil også ta for meg det som har fungert bra. Jeg
håper derfor oppgaven kan være til hjelp for videre læring og erfaringsoverføring
for prosjektgruppen.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2017