Show simple item record

dc.contributor.authorKolbjørnsrud, Vegard
dc.date.accessioned2017-10-19T06:06:48Z
dc.date.available2017-10-19T06:06:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationMagma, 2017, 20(6), 33-42nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.issn1500-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460933
dc.descriptionVersjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.nonb_NO
dc.description.abstractKunstig intelligens (Artificial Intelligence, AI), IT-applikasjoner som kan sanse, forstå, handle og lære, forventes å få stor innvirkning på alle deler av arbeidslivet, også for ledere på alle nivåer. Denne studien fokuserer på hvordan kunstig intelligens kommer til å påvirke lederes jobb, og hvordan ledere og virksomheter kan forberede seg. Den er basert på en spørreundersøkelse blant 1 770 ledere i 14 land og intervjuer med 37 toppledere med ansvar for digitalisering. Vi finner at ledere bruker over halvparten av tiden sin på administrative oppgaver som intelligente maskiner kan gjøre for dem i fremtiden. Etter hvert som administrative rutineoppgaver automatiseres, blir oppgaver som krever dømmekraft, kreativitet og sosial kompetanse, stadig viktigere. Intelligente systemer vil spille en viktig rolle her også, men da som støtte, korrektiv og sparringpartner. Vi finner signifikante variasjoner i holdninger og forventninger til AI på tvers av ledernivåer og geografi, noe som kan få betydelige implikasjoner for hvordan virksomheter kan og bør ta i bruk slike teknologier. Nordiske ledere er blant de mest skeptiske til å ta i bruk og stole på kunstig intelligens. Implikasjonene oppsummeres i fem konkrete råd til ledere og virksomheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlaget i samarbeid med Econanb_NO
dc.titleKunstig intelligens og lederens nye jobbnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.journalMagmanb_NO
dc.description.localcode1, OAnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record