• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan lykkes med reklame på Facebook?

Selnes, Fred; Staude, Cecilie
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Hvordan lykkes med reklame på Facebook 2017.pdf (796.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2449115
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Scientific articles [2310]
Original version
Magma, 20(2017)4, 22-29  
Abstract
I denne artikkelen redegjør vi for hvordan bedrifter bør jobbe for å lykkes med reklame på Facebook. En undersøkelse blant brukere av Facebook viser at de fleste er negative til reklame på Facebook og er bekymret for at Facebook skal misbruke personlig informasjon. Likevel finnes det en relativt stor gruppe med brukere av Facebook som opplever reklamen her som mer relevant og nyttig enn reklame i andre

kanaler. De som opplever reklamen som nyttig, er også mindre bekymret for at Facebook misbruker

personlig informasjon. Dette funnet støttes av privacy calculus-teorien, som sier at folk avveier nytteverdien av å gi fra seg personlig informasjon opp mot risikoen eller kostnadene ved å gi fra seg denne typen informasjon. Annonsørene bør være klar over at mange er negative til reklamen de får, også på Facebook, og at dette vil redusere effekten av reklamen. Videre bør annonsørene tilstrebe å utnytte tilgjengelige brukerdata fra Facebook til å gjøre sin reklame mer nyttig og relevant for dem som mottar den. Det betyr at de i større grad bør differensiere reklamebudskapene på Facebook mot ulike målgrupper, og derfor ikke bruke Facebook til massemarkedsføring hvor annonsøren har samme budskap til alle. For å utnytte potensialet i Facebook må annonsørene sørge for at de har dyp kundeinnsikt basert på grundige analyser, slik at de bedre kan utnytte de data om brukerne som er tilgjengelige på Facebook.
Description
Versjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.no
Publisher
Fagbokforlaget i samarbeid med Econa
Journal
Magma

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit