dc.description.abstract | Denne oppgaven er en studie av strategien samfunnsansvar som et virkemiddel
for et forbedret omdømme og forbrukeres holdninger til dette. Følgende
problemstilling er utviklet for studien: Hvilke forbrukerholdninger ligger bak
samfunnsansvar som et virkemiddel for omdømmebygging?
For å belyse problemstillingen er det som studiens hovedundersøkelse
gjennomført 15 kvalitative dybdeintervjuer med et eksplorerende design.
Intervjuobjektene er forbrukere i aldersgrupper fra 19 til 59 år. I tillegg er det
gjennomført en spørreundersøkelse med et deskriptivt design, distribuert gjennom
SoMe. Undersøkelsen ble besvart av 155 respondenter. I både den kvalitative og
den kvantitative undersøkelsen er det lagt vekt på deltakernes oppfatning av
samfunnsansvar, ulike former for hvordan bedrifter kan utøve samfunnsansvar,
samt sentrale faktorer innenfor bedrifters omdømmebygging.
Analysen av de innsamlede dataene viser at forbrukere i utgangspunktet har
positive holdninger til samfunnsansvarlige bedrifter, og at dette er ønskelige tiltak
fra forbrukerne. I tillegg viser resultatene at forbrukerne anser samfunnsansvar
som en godtatt strategi for å bygge omdømme, og vil tilegne samfunnsansvarlige
bedrifter fordelaktige assosiasjoner. Noen tiltak vil også kunne vekke en større
oppmerksomhet, samt sterke og unike assosiasjoner.
Videre viser resultatene at selv om det er en godt likt og ønskelig strategi, er
forbrukerne kravstore og vil stille seg kritisk til samfunnsansvarlige bedrifter
dersom tiltakene utøves feil. Våre analyser viser med andre ord at det kreves at
bedrifter utøver samfunnsansvar, forbrukerne er innforstått med at det er for å
fremme sine egeninteresser, men det skal allikevel ikke misbrukes. Med dette
menes det at det kan være skadelig for bedrifters omdømme dersom de
samfunnsansvarlige tiltakene promoteres for mye og det “skinner igjennom” at
dette er for å stille seg selv i et godt lys. Våre funn viser at forbrukerne vektlegger
troverdighet og samsvar i bedrifters samfunnsansvarlige tiltak, og dersom dette
ikke foreligger vil det oppstå kritiske og negative holdninger. | nb_NO |