Del opplevelsen! En kommunikasjonskampanje for SF Kino
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429192Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne oppgaven presenteres en kommunikasjonskampanje med hensikt å
minimere spriket mellom planlagte kinobesøk, og gjennomført besøk i
målgruppen gutter og jenter 16-19 år i Skedsmo kommune.
I første del av oppgaven har vi foretatt en rekke analyser for å avdekke et helhetlig
perspektiv på SF Kinos virksomhet. Gjennom en situasjonsanalyse,
organisasjonsanalyse og interessentanalyse, har vi kartlagt nåsituasjonen til SF
Kino og studert hvilke interessenter som vil kunne ha en påvirkning, eller bli
påvirket av denne kampanjen. På bakgrunn av analysene har vi kartlagt SF Kinos
interne svakheter og styrker, samt bedriftens eksterne muligheter og trusler. Dette
har blitt oppsummert i en SWOT analyse.
Det ble gjennomført et fokusgruppeintervju med studenter fra Lillestrøm VGS,
som dannet grunnlaget for en kvantitativ spørreundersøkelse.
Spørreundersøkelsen ble primært distribuert til målgruppen gjennom sosiale
medier, deriblant SF Kino Lillestrøm sin Facebookside. Analysene av innhentet
data viste oss at forskjellige segmenter innenfor målgruppen har ulike sosiale
behov. Vi fant at appellene humor og varme egnet seg best til å formidle et
budskap som både appellerte til introverte og ekstroverte.
I kampanjen kjøper vi annonseplasser i kanaler vi vet målgruppen benytter
frekvent. Kanalvalgene er satt for å eksponere budskapet vårt til målgruppen der
forskningen viser at de er. Dette være seg sosiale medier, kollektivtransport og
kinohuset. Kampanjen har en planleggingsfase fra midten av Q3 2016 til slutten
av Q4 2016. Kampanjen er planlagt å starte i begynnelsen av Q1 2017 og vare i én
måned. I etterkant av kampanjen vil det gjennomføres en evalueringsfase hvor en
sluttrapport fremlegges senest 14. april 2017. Hele kampanjen er budsjettert til å
koste 134.000 kroner.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2016