• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kan Rambøll gjøre for å tilrettelegge for et lønnsomt CRM-system?

Vatne, Martine
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
92015.pdf (2.602Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2429125
Date
2015-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Rambøll er Nordens ledende konsulent- og rådgivningsfirma innen bygg,

arkitektur, energi, miljø, olje og gass samt også management consulting.

Virksomheten innehar et stort faglig spekter, og er derfor å anse som en slags

totalleverandør som skreddersyr sitt tilbud sine ulike kunder. I en bransje med tøff

konkurranse er det service og kunderelasjoner som skiller de viktigste

konkurrentene fra hverandre. CRM eller såkalte salgsoppfølgingssystemer har til

hensikt å samle, lagre og behandle informasjon i et objektivt IT-system for å sikre

optimal kundebehandling til ulike kunder. På bakgrunn av dette har oppgaven til

hensikt å undersøke om det vil være lønnsomt eller hensiktsmessig for Rambøll å

implementere et slik system eller ikke, og eventuelt hva selskapet kan gjøre for å

øke sannsynligheten for vellykket implementering.

Oppgaven er kvalitativ av natur og basert på såkalte individuelle dybdeintervju

samt også observasjoner. Resultatene fra analysen ble vurdert og analysert hvor

oppgaven avdekket utfordringer knyttet til motstridende holdninger internt. En

fallgruve for implementering er derfor at det eksisterer skjulte, åpne eller latente

konflikter hos Rambøll. Gjennom å sammenligne ideelle forhold for effektiv

implementering av CRM opp mot de interne forhold som faktisk eksisterer hos

Rambøll, har det blitt diskutert hvorvidt selskapet burde gå til anskaffelse av et

CRM-system og hvordan de på best mulig måte kan implementere dette effektivt.

I den avsluttende delen av oppgaven ble det basert på diskusjonen presentert en

alternativ implementeringsplan til CRM basert på endringsledelse og

holdningsendring. For Rambøll er det viktig å påvirke variabelen ”subjektiv

norm” for å skape en kundefokusert organisasjonskultur. Et forslag var derfor å

avdekke den såkalte opinionslederen på arbeidsplassen for å utpeke ambassadører

for CRM. Sammen med riktig kommunikasjon skal dette forenkle selskapets

implementeringsprosess ved å sørge for at alle medarbeidere er motivert og at alle

drar i samme retning mot et felles mål (her markedsorientering).
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit