Hva kan Rambøll gjøre for å tilrettelegge for et lønnsomt CRM-system?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429125Utgivelsesdato
2015-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Rambøll er Nordens ledende konsulent- og rådgivningsfirma innen bygg,
arkitektur, energi, miljø, olje og gass samt også management consulting.
Virksomheten innehar et stort faglig spekter, og er derfor å anse som en slags
totalleverandør som skreddersyr sitt tilbud sine ulike kunder. I en bransje med tøff
konkurranse er det service og kunderelasjoner som skiller de viktigste
konkurrentene fra hverandre. CRM eller såkalte salgsoppfølgingssystemer har til
hensikt å samle, lagre og behandle informasjon i et objektivt IT-system for å sikre
optimal kundebehandling til ulike kunder. På bakgrunn av dette har oppgaven til
hensikt å undersøke om det vil være lønnsomt eller hensiktsmessig for Rambøll å
implementere et slik system eller ikke, og eventuelt hva selskapet kan gjøre for å
øke sannsynligheten for vellykket implementering.
Oppgaven er kvalitativ av natur og basert på såkalte individuelle dybdeintervju
samt også observasjoner. Resultatene fra analysen ble vurdert og analysert hvor
oppgaven avdekket utfordringer knyttet til motstridende holdninger internt. En
fallgruve for implementering er derfor at det eksisterer skjulte, åpne eller latente
konflikter hos Rambøll. Gjennom å sammenligne ideelle forhold for effektiv
implementering av CRM opp mot de interne forhold som faktisk eksisterer hos
Rambøll, har det blitt diskutert hvorvidt selskapet burde gå til anskaffelse av et
CRM-system og hvordan de på best mulig måte kan implementere dette effektivt.
I den avsluttende delen av oppgaven ble det basert på diskusjonen presentert en
alternativ implementeringsplan til CRM basert på endringsledelse og
holdningsendring. For Rambøll er det viktig å påvirke variabelen ”subjektiv
norm” for å skape en kundefokusert organisasjonskultur. Et forslag var derfor å
avdekke den såkalte opinionslederen på arbeidsplassen for å utpeke ambassadører
for CRM. Sammen med riktig kommunikasjon skal dette forenkle selskapets
implementeringsprosess ved å sørge for at alle medarbeidere er motivert og at alle
drar i samme retning mot et felles mål (her markedsorientering).
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2015