Noroff Education AS "Mølleparken 4"
Abstract
I denne bacheloroppgaven i fordypningsfaget prosjektledelse har jeg skrevet om
samlokalisering og bygging av Noroff Education AS sine nye lokaler i
Mølleparken 4. Dette prosjektet ble initiert i februar 2015 og har prosjektslutt i
juni 2016.
Igjennom denne besvarelsen har jeg fulgt en prosjektgruppe som jobber med å
samlokalisere to skoler og etablering av det de beskriver som deres nye flaggskip i
Oslo. Prosjektet består av en prosjektleder, prosjekteier og prosjektgruppe med
stor interesse og entusiasme for prosjektet. Etter mine første samtaler med
prosjektleder bestemte jeg meg for å ta for meg følgende to problemstillinger i
denne bacheloroppgaven:
Hvordan kan prosjektleder bruke prosjektleders kompass for å lede prosjektet?
Hvordan kan man overføre erfaring til kommende prosjekter i organisasjonen?
Denne oppgaven er bygd opp over fire kapitler hvor jeg tar for meg bakgrunnen
for prosjektet og linjen til prosjektet. Jeg ser nærmere på teorien bak
prosjektleders kompass, hvordan denne kan benyttes for å lede prosjektet og jeg
tar for meg hvordan erfaringsoverføring kan overføres til kommende prosjekter.
Jeg vil også redegjøre for valg av metode og identifisere primærdata igjennom
analysen før jeg avslutter med en presentasjon av mine funn samt presenterer en
tilhørende konklusjon.
Bakgrunnen for at valget falt på prosjektleders kompass og erfaringsoverføring er
fordi dette består av en mindre erfaren prosjektgruppe og at dette er det største
prosjektet i selskapets historie. På bakgrunn av dette fant jeg det interessant å se
på hvordan prosjektleder kan nyttiggjøre seg av prosjektleders kompass for å lede
prosjektet og hvordan man kan dra nytte av erfaringsoverføring i organisasjonen
til mulig kommende prosjekter i bedriften.
Det ble igjennom analysen avdekket et forbedringspotensial hos prosjektleder og organisasjonen ved at det blant annet ikke forelå noe skriftlig mandat eller
milepælsplan for prosjektet.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016