Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrokstad, Inga Kristina Sylta
dc.contributor.authorBekken, Karl Erik
dc.date.accessioned2017-01-11T12:41:58Z
dc.date.available2017-01-11T12:41:58Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427033
dc.descriptionBacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2015
dc.description.abstractI denne oppgaven tar vi utgangspunkt i bedriften Migris og ser på problemstillingen ”hvordan kan Migris utvikle en blått hav-strategi?”. Utgangspunktet for vår problemstilling er at vi ønsker å utvikle en strategi for bedriften som gjør at bedriften kan flytte fokuset vekk fra konkurranse ved å finne nye markedsplasser hvor konkurranse er en ikke-eksisterende faktor. Migris er en liten bedrift som selger produkter- og tjenester i petroleumsbransjen – en bransje som preges av at ressursene som utnyttes vil ta slutt en dag. Bedriften tilbyr simuleringsverktøy og studier som brukes for å lete etter olje og gass. For å løse vår problemstilling har vi tatt utgangspunkt i blått hav-teorier, som danner rammeverket for vår oppgave. Vi har også brukt teori om internasjonalisering og relasjonsmarkedsføring som en direkte følge av våre undersøkelser i vår metodedel. For å kunne gjennomføre undersøkelser for å belyse vår problemstilling har vi tatt utgangspunkt i de fire hovedtrinnene som viser hvordan bedrifter kan flytte sin strategi i retning av ett blått hav. De fire hovedtrinnene er visuell oppvåkning, visuell utforsking, visuelt strategimarked og visuell kommunikasjon. Med utgangspunkt i dette har vi benyttet oss av en kvalitativ undersøkelsesprosess. I våre undersøkelser finner vi resultater som tyder på at de to mest kritiske suksessfaktorene for å øke kundenytten og skape verdiinnovasjoner i bransjen er evnen til å løse kundenes og brukernes problemstillinger - i tillegg til relasjoner. Det er med utgangspunkt i disse to faktorene at vi foreslår anbefalinger for hvordan Migris kan utvikle en blått hav-strategi. Avslutningsvis konkluderer vi med at det er vanskelig å finne et blått hav for Migris på kort sikt – og at bedriften derfor bør ha en konkurransestrategi i det røde hav som et utgangspunkt for bedriftens overlevelse. Bedriften bør deretter arbeide aktivt med å se på hvilke muligheter det er for å kunne finne et blått hav i fremtiden – hvor vi foreslår at CO2-markedet og internasjonalisering kan åpne opp for å finne potensielle blå hav.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbedriftsutvikling SMB små og mellomstore bedrifter
dc.titleHvordan kan Migris utvikle en blått hav-strateginb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel