Innholdsmarkedsføring i praksis
Chapter
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410601Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Book chapters [38]
- Publikasjoner fra CRIStin - BI [1060]
Originalversjon
Barland, Jens [Eds.] Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. p. 205-246, Cappelen Damm Akademisk, 2016Sammendrag
This chapter is partly conceptual, based on state-of-the-art market
communication and public relations research, and partly empirical,
based on text analysis and interviews with industry practitioners
and leaders. We discuss the lack of precision in the terminology
of the field and different genres of content marketing. Many of our
sample industry practitioners state that they produce content marketing
based on target audiences’ abilities to associate and connect
content marketing texts with commercial products, and in order to
change behavior and/or social conduct. We discuss some contemporary
cases. I dette kapitlet skal vi studere hvilken plass innholdsmarkedsføring
har i det norske medie- og markedskommunikasjonsbildet.
Vi ser først på litteratur på feltet, der både akademikere og
praktikere kan støtte seg på etablert kunnskap og forskning.
Feltet innholdsmarkedsføring graviterer mot relasjonell utvikling
av forholdet mellom aktørene i et marked, mer enn mot enkle kjøpsoppfordringer. En underliggende erkjennelse er at reklame
og tradisjonell markedskommunikasjon kan bidra til å forstyrre og
stresse målgrupper mer enn å informere dem.
Kapitlet ligger sjangermessig i grenselandet mellom et konseptuelt
og et empirisk bidrag. Det empiriske materialet er ikke et representativt
utvalg, men trukket som et strategisk utvalg for å illustrere
feltet og dets bidrag til diskusjonen om grenser mellom redaksjonelle
og økonomiske sjangre.
Vi ser deretter på sjangre og selve praksisfeltet. Vi anbefaler
aktører å tenke strategisk og langsiktig og trekke veksler på gode
eksempler i norsk nærings- og samfunnsliv. Ved å studere tilgjengelige
planleggingsverktøy og lene seg mot PR-bransjens langsiktige
kommunikasjonsstrategier kan bransjen bli mer profesjonalisert,
levere bedre tjenester til sine kunder og optimalisere nytten av tilgjengelige
kommunikasjonsflater.