dc.description.abstract | I denne oppgaven er det foretatt en verdivurdering av enkeltpersonforetaket Kolås
Hus og Hjem. Hus og Hjem er en interiørbutikk med én avdeling.
Innledningsvis er bedriften presentert, samt at det blir presentert hvilke metoder
som vil bli brukt for å samle inn data og hvilke type data som brukes i oppgaven.
Videre utføres det både intern og ekstern analyse. Den interne analysen er en
ressursanalyse som ser på bedriftens styrker og svakheter før de samles i en
VRIO-analyse. Den eksterne analysen blir utført både på makro- og mikronivå,
ved henholdsvis PESTEL og Porters fem krefter. Til slutt oppsummeres de interne
og eksterne analysene i en SWOT-analyse.
Det utføres etter dette en finansiell analyse, der noen av Hus og Hjem sine
finansielle nøkkeltall blir sammenlignet med de samme nøkkeltallene for utvalgte
konkurrenter.
Deretter presenteres valg av verdivurderingsmetode. Valget falt på fri
kontantstrøm, for både verdsetting av egenkapitalen og totalkapitalen. Det blir
lagt størst vekt på verdien til egenkapitalen, siden det er denne som tilfaller eieren
av bedriften. Før selve verdivurderingen er det estimert fremtidig resultatregnskap
og balanse, ved hjelp av historiske tall, samt at det er fastsatt avkastningskrav
både til egenkapitalen og totalkapitalen.
Etter at verdien er satt, utføres det både en sensitivitetsanalyse og en
simuleringsanalyse. Sensitivitetsanalysen viser ulike verdier av egenkapitalen ved
å endre avkastningskravet og vekstfaktoren til driftsinntektene.
Simuleringsanalysen tar hensyn til at driftsinntektene består av både inntekt fra
den fysiske butikken og inntekt fra nettbutikken.
Etter ferdig verdivurdering settes verdien på egenkapitalen til
kroner 5 717 913. | nb_NO |