dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet opinionslederskap, og hvordan
opinionsledere utøver innflytelse på kjøpsatferden til unge voksne i alderen 18-25
år. Målet med oppgaven er å søke å forklare hvilke mekanismer som spiller inn på
påvirkningen og hvordan en opinionsleder kan identifiseres, slik at
markedsføringstiltak på dette feltet blir mer hensiktsmessig og effektivt. Funnene
og kunnskapen generert fra oppgaven vil igjen kunne bidra til økonomiske
gevinster for merkeeier. For å konkretisere oppgaven har vi tatt utgangspunkt i
den overordnede problemstillingen: ”hvordan påvirker opinionsledere
forbrukernes merkeholdning og kjøpsatferd, og hva kjennetegner en
opinionsleder?”
Tiltaket sponsing står sterkt hos flere markedsaktører, da med kjente
frontfigurer i spissen. Sunne og sterke forbilder selger, viser det seg. Det er svært
interessant å se hvordan enkelte mennesker kan ha så stor innflytelse og
påvirkningskraft på andre personers forbruksbeslutninger.
For å svare på problemstillingen har vi lagt vekt på forbrukersosiologiske
variabler og målgruppens oppfatning og beskrivelse av opinionsledere, samt deres
holdninger til temaet, og produktene opinionsledere bruker og representerer. Vi
har benyttet oss av teori som forklarer hvordan forbruk kan bygge og uttrykke
identitet, personlighet og makt. I tillegg har vi sett på hvilke trekk som
kjennetegner gode uformelle ledere og hva som er drivkraften bak
opinionslederskap. Vi har også kartlagt kommunikasjonsprosessen og sett på ulike
holdningsteorier. For å aktualisere temaet har vi utført et kvalitativt
undersøkelsesdesign, bestående av 3 fokusgrupper og 2 eksperiment.
Funnene viser at populasjonen blir påvirket av opinionsledere. De besitter
bestemte egenskaper som gjør dem til uformelle ledere. Vi kopierer
forbrukeratferden deres i håp om å overføre deres egenskaper til oss selv, og for å
føle tilhørighet og vise andre hvem vi er og hvem vi tar avstand fra. Innflytelsen
avhenger av sosial makt, involvering og erfaring i produktkategorien, samt hvor
stor ”match” det er mellom produkt og person. Hvordan påvirkningen eller
holdningsdannelsen finner sted avhenger av flere faktorer, men opplevd risiko
forbundet med kjøpet er sentralt. Opinionslederskap er en skiftende egenskap, noe
som betyr at selv om en person har innflytelse på ett område, vil ikke denne
innflytelsen nødvendigvis kunne overføres til andre områder eller situasjoner. | nb_NO |