• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial branding: på hvilken måte skaper klær sosial identitet hos kvinner?

Johnsen, Frida Oxaal; Stenberg, Julie Henriette; Vågsæter, Stine Mordal
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
oppgave31.pdf (816.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219374
Utgivelsesdato
2014-09-11
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om hvordan kvinner bruker klær for å skape

identitet i dagens forbrukersamfunn. I arbeidet med oppgaven var vi spesielt

interessert i å undersøke hvilke forestillinger som er knyttet til kvinner og

shopping, hvilke motiv som ligger bak kvinners forbrukervalg og på hvilken måte

forbruk kan knyttes til identitetsbegrepet. Vi er selv tre jenter med en stor

interesse for klær og mote. Bakgrunnen for denne bacheloroppgaven baseres på et

ønske om å få innsikt i hvordan ulike måter å kle oss kan uttrykke hvem vi er som

personer. Vi valgte å avgrense oppgaven til unge, uetablerte kvinner i alderen 20 –

25 år. Utgangspunktet for bacheloroppgaven ligger i følgende problemstilling:

På hvilken måte skaper klær sosial identitet hos kvinner?

Sammenkoblingen mellom forbruk og identitet er slett ikke noe nytt. Mennesker

har vært interessert i temaet i flere århundrer, og har helt siden renessansen vært

opptatt av å ”skape seg selv” ved å være et fritt individ. Vi mener imidlertid det er

interessant å studere hvorvidt forbrukere virkelig gjør frie valg, eller om vi i

realiteten lar oss påvirke av ulike sosiale grupper. I dagens samfunn er det et stort

fokus på å være individualist, men samtidig ønsker vi å føle tilhørighet til andre.

Et fokusområde i oppgaven vår handler derfor om hvordan identitet oppstår i

spenningsforholdet mellom individualisme og konformitet. Om vi knytter vårt

valgte tema opp mot dagens teknologiske tidsalder, mener vi forbruk og identitet

tillegges nye dimensjoner. Innovative digitale muligheter for selveksponering

bringer nye innspill til diskusjonen om hvordan man som forbruker tar i bruk

produkter aktivt for å vise fram seg selv og sin personlighet.

Vi befinner oss selv i den målgruppen vi ønsker å utforske, og problemstillingen

kommer dermed tett på oss. Fordi vi ville ha vanskeligheter med å opptre

objektivt og distansert i arbeidet med oppgaven, valgte vi å tydeliggjøre vår rolle

ved å aktivt tematisere egne erfaringer og refleksjoner. Vi ønsket å få en helhetlig

forståelse for hvordan kvinner bruker klær for å uttrykke seg, og vi valgte derfor å

skrive en teoretisk oppgave, uten bruk av egne empiriske undersøkelser. Identitet

og forbruk er et komplekst tema. Vi har derfor viet en stor del av oppgaven til å

klargjøre begrep som identitet, forbruk, forbrukersamfunnet, sosial identitetsteori,

semiotikk og mote. Denne delen har vi valgt å kalle for Framveksten av et

forbrukersamfunn. I oppgavens andre del har vi diskutert disse begrepene mer

eksplisitt opp mot vår problemstilling. Denne delen heter Diskusjon: Hvilken

innvirkning har forbrukersamfunnet på kvinnen og hennes forbrukervalg? Her har

vi tatt for oss ulike forestillinger og myter knyttet til kvinnens forbruksmønster.

Blant annet kvinnelig ”shoppinggalskap”, altruisme, hedonisme, misunnelse og

innvirkning fra sosiale grupper er mulige motiv. Vi videreførte også diskusjonen

rundt forståelsen av identitetsbegrepet, der vi så at forbruk som et verktøy i en

identitetskonstruksjon, muligens skaper nye syn på hva identitet er. I analysedelen

diskuterte vi også hvordan sosiale medier spiller en rolle for kvinnens selvfølelse

og identitet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit