Moskus på Dovrefjell
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219334Utgivelsesdato
2014-09-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
”Moskus på Dovrefjell” er et konsept som handler om å gjøre moskussafarier til
noe mer, til en reiselivspakke. Jeg ville få et innblikk i hvilke elementer
forbrukerne ønsker i en reiselivspakke, og i tillegg se på hvordan prosessen for å
kjøpe en slik pakke foregår. I denne oppgaven har jeg da valgt problemstillingen:
Hva mener forbrukerne vil være et godt produktkonsept for ”Moskus på
Dovrefjell”, og hva karakteriserer deres beslutningsprosess?
I teoridelen presenteres konseptutvikling, da det er det ”Moskus på Dovrefjell”
handler om. Kjernenæringene som opplevelseselement og opplevelsesmåter tas
med fordi dette er viktige teorier i sammenheng med konseptutvikling. Videre
fremlegges beslutningsprosessen hvor det kartlegges hvordan forbrukerne tar en
beslutning, og hva som skal til for at ”Moskus på Dovrefjell” skal være et av
alternativene i denne prosessen. Adopsjonsprosessen beskriver prosessen
forbrukerne gjennomgår når de skal adoptere nye produkter, mens kjøpsatferd
handler om forbrukernes atferd når de skal kjøpe et produkt og hva som motiverer
dem til å handle. Til slutt i teoridelen beskrives kjøpsintensjon for å se på hvilke
underliggende faktorer som kan føre til en beslutning.
I metodedelen fremstilles det hvilken metode det benyttes for å koble
sammenhenger opp mot problemstillingen. Jeg anvender kvantitativ metode og
spørreskjemaundersøkelse for å samle inn data og gjorde en pre-testing for å
unngå misforståelser i undersøkelsen. Spørreundersøkelsen var web-basert og
store deler av innhentingen av data foregikk gjennom Facebook.
I neste del presenteres de innsamlede data i frekvenstabeller for en enkel oversikt
over respondentenes svar. I analysedelen har jeg analysert de variablene jeg
ønsket å stille opp mot hverandre. Til slutt i oppgaven kommer konklusjoner og
anbefalinger. Her presenteres de interessante funn som har kommet frem av
analysene og anbefalinger til Dovrefjell basert på disse funnene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2014