Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRusten, Øyvind
dc.contributor.authorTrøen, Anne Mjelva
dc.date.accessioned2014-06-16T12:25:00Z
dc.date.available2014-06-16T12:25:00Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196478
dc.descriptionBacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2014
dc.description.abstractGjennom denne oppgaven har vi undersøkt hvordan destinasjonen Lom fungerer per dags dato, og videre forsøkt å kartlegge hvor de ulike reiselivsaktørene selv mener potensialet for videreutvikling ligger. Som et utgangspunkt for vår oppgave valgte vi følgende problemstilling: Hva kan gjøres for å øke destinasjonens konkurransekraft? I innledningen av oppgaven presenterer vi destinasjonen Lom, og et utvalg av de ulike attraksjonene, aktivitetene, restaurantene og overnattingsbedriftene som skaper reiselivsproduktet. Videre presenterer vi momenter fra de nasjonale og fylkeskommunale reiselivsstrategiene, da disse inneholder forslag om en endring i organisering som kan få stor betydning for reiselivet i Lom. I likhet med en stor del av vårt teoretiske fundament beskriver de to reiselivsstrategiene samarbeid som et premiss i destinasjonsutviklingen, og av denne grunn har vi valgt å legge ekstra vekt på hvordan samarbeid kan fungere som et virkemiddel også i Lom. Innledningsvis i teoridelen presenteres destinasjonsutviklingsteori av Brent Ritchie og Geoffrey Crouch som baseres på hvordan et reisemål best mulig kan benytte seg av sine foreliggende ressurser. Videre presenteres teori om hvilken rolle et destinasjonsselskap spiller på et reisemål, og på hvilken måte det eksisterer et avhengighetsforhold mellom destinasjonens ulike aktører. Avslutningsvis i teoridelen ser vi på hvordan dette avhengighetsforholdet kan føre til en bedre håndtering av destinasjonens foreliggende ressurser, og hvordan en destinasjon tuftet på relasjoner og nettverk kan styrke konkurransekraften. Deretter startet jobben med å overføre teori til empiri, og her valgte vi en eksplorativ tilnærming i vår undersøkelse av studieobjektet. Bakgrunnen for dette valget er at vi ikke hadde noen inngående kjennskap til reiselivet i Lom på forhånd, og formålet med intervjuprosessen i denne oppgaven var i hovedsak å forstå og tolke de ulike aktørenes holdninger. Videre valgte vi et kvalitativt forskningsinstrument i form av individuelle dybdeintervju med et utvalg av destinasjonens reiselivsaktører. Til disse intervjuene ble en intervjuguide utarbeidet for å skape en viss konsistens i intervjustrukturene og for å sikre at det teoretiske fundamentet ble overført til den metodiske og empiriske delen. Intervjuene med destinasjonens aktører viste at disse hadde en svært konsis forståelse av hva reisemålet og merkevaren Lom er, både hva styrker og svakheter angår. Majoriteten av respondentene hadde klare tanker om hva som kunne gjøres for å forbedre destinasjonens konkurransekraft i fremtiden, og var samtidig klare på at samarbeid mellom aktørene ville være en viktig forutsetning for måloppnåelse. Flere av aktørene trakk imidlertid frem den pågående debatten rundt organisering av destinasjonsselskap som et usikkerhetsmoment som i stor grad kunne være hindrende for utviklingen. Etter å ha analysert respondentenes uttalelser påbegynte vi prosessen med å konkludere våre viktigste funn og å utarbeide anbefalinger på bakgrunn av aktørenes holdninger og tanker. En av våre viktigste konklusjoner og anbefalinger er at man snarest bør få en avklaring rundt reisemålets fremtidige organisering, da dagens situasjon fungerer hindrende for utvikling av konkurransekraft. På en annen side legger respondentenes holdninger og handlinger knyttet til samarbeid et sterkt fundament, og dette virkemiddelet bør brukes enda mer aktivt i fremtiden. Blant annet kan man med samarbeid som forutsetning klare å utvide besøkssesongen, bruke de foreliggende ressursene mer effektivt og på denne måten utvikle et enda sterkere reiselivsprodukt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectreiselivsledelse
dc.titleDestinasjon Lomnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel