Earnings management og IPOs : en empirisk studie av det norske aksjemarkedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94815Utgivelsesdato
2014-02-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master of Science [1800]
Sammendrag
Oppgaven tar utgangspunkt i 312 børsnoteringer (IPOs) på Oslo Børs i perioden
1995 – 2011, og undersøker hvorvidt selskapene bevisst styrer sine
regnskapsmessige resultater i denne forbindelse. Selskaper som noteres på børs
har muligheten, gjennom periodiseringer, til å rapportere høyere resultater enn
kontantstrømmene skulle tilsi (earnings management). Resultatene fra
undersøkelsen viser at selskapene i utvalget har en signifikant positiv oppjustering
av sine resultater i IPO-året, men ikke året før og etter IPO. De viser også at
graden av earnings mangement er signifikant høyere i IPO-året enn i de tre
påfølgende årene. I tråd med tidligere studier ser vi at IPO-selskapene har lavere
langsiktig avkastning enn markedet forøvrig, og t-tester viser en negativ
korrelasjon mellom graden av earnings management i IPO-året og langsiktig
avkastning. Resultatene fra våre tester viser ingen signifikant sammenheng på
5%-nivå mellom graden av earnings management og IPO-selskapets eierskap eller
valget av meglerhus. Likevel er det klare indikasjoner på at institusjonelle eiere
driver resultatforbedrende earnings management i større grad enn personlige eiere.
Beskrivelse
Masteroppgave(MSc) i Master i regnskap og revisjon - Handelshøyskolen BI, 2014