• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • BI publications series
  • Research Reports
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • BI publications series
  • Research Reports
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalt kulturkonsum: En norsk studie

Gran, Anne-Britt; Figenschou, Anitra; Gaustad, Terje; Molde, Audun
Research report
Thumbnail
View/Open
2012-02-Gran et al.pdf (1.449Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94258
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Research Reports [131]
Abstract
Prosjektet ”Kulturkonsum i krisetider” ble påbegynt høsten 2008. Formålet var å måle effektene av finanskrisen på kulturkonsum. På grunn av begrenset omfang av finanskrisen i Norge, endret vi i 2009 fokuset og valgte å konsentrere oss om digitalt kulturkonsum av musikk, film og TV-serier og e-bøker.

Hovedproblemstillingene i studien har vært:

1) Hvordan utvikler det digitale konsumet seg i Norge?

2) Hvem er de digitale konsumentene?

3) Hvordan påvirker valget av digitale markedskanaler forbruket i de tradisjonelle markedskanalene som CD, DVD, besøk på konserter osv?

4) Hvordan virker de etablerte sosiale strukturene som preger annet kulturforbruk, i det digitale kulturkonsumet?

Ett overordnet hovedfunn er at det digitale kulturkonsumet i de tre kulturbransjene utvikler seg forskjellig både når det gjelder spredningen av de nye tjenestene, hvem forbrukeren er og i valget av markedskanaler. Forskjellene mellom musikk, film og bok som kulturuttrykk synes underkommunisert i digitaliseringsdiskursen. Et annet funn er at de kjente sosiale strukturene i kulturkonsum nå også gjør seg gjeldende for de betalte digitale tjenestene, men ikke for de som er gratis og delvis uautoriserte. Det er systematiske forskjeller mellom betalt og gratis digitalt konsum i alle tre kulturbransjene. Et tredje funn er at bruk av gratistjenester for nedlasting av musikk, film og TV-serier har en signifikant substitusjonseffekt på de betalte nedlastingstjenestene og de fysiske produktene.
Publisher
Handelshøyskolen BI
Series
Forskningsrapport;2/2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit