• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • BI publications series
  • Research Reports
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • BI publications series
  • Research Reports
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Næringsutvikling i norsk jordbruksvaresektor: Kommersialisering av teknologiske nisjer

Olsen, Per Ingvar; Espelien, Anne
Research report
Thumbnail
Åpne
fr2003-12.pdf (415.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94163
Utgivelsesdato
2003
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Research Reports [132]
Sammendrag
Denne rapporten utgjør den teknologiorienterte delen av fase 2 av forskningsprosjektet ”Norsk jordbruksvaresektor: Strategi og forretningsutvikling mot år 2010”. Prosjektet ledes av førsteamanuensis Per Ingvar Olsen, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved Handelshøyskolen BI.

Rapporten diskuterer de utfordringene den norske jordbruksvaresektoren og de norske landbrukssamvirkeselskapene møter i arbeidet med å utvikle nye teknologiorienterte forretningsaktiviteter. Med utgangspunkt i en innovasjonsfaglig synsvinkel, og med ulike teoretiske bidrag, drøftes både innovasjonsstrategiske og organisatoriske utfordringer for industriselskapene og forsknings- og utviklingsinstitusjonene.

I lys av teori om innovative foretak, innovasjonsdrevne økonomier og innovative nisjesatsingers utviklingsdynamikk diskuterer rapporten ulike potensielle teknologiske nisjesatsninger. Nisjesatsningene kan oppfattes som strategiske realopsjoner for foretakets ledelse og representerer i denne sammenhengen et økonomisk utviklingsprosjekt der det antatte framtidige inntektspotensialet er vesentlig relativt til utviklingskostnadene. Selskapet står fritt til å velge om prosjektet skal utvikles fram mot moden markeds-messig høste-fase, eller om ”realopsjonen” skal utløses gjennom salg i tidligere faser for å finansiere andre strategiske utviklings-, ekspansjons- eller restruktureringsprosesser.

Rapporten belyser fire cases. Disse diskuteres som selvstendige forretnings-prosjekter der meningen er å bidra til å sikre framtiden for norsk mat-foredlings-industri gjennom en målrettet utdifferensi-erings-strategi. Casene som blir diskutert er: 1) Modellbedrift 2010 – Matforedling i lukkede celler, 2) Verdikjede-optimering; Enterprise Resource Management System, 3) Foredling av myse og 4) Teknologi for ferskvare-logistikk.
Serie
Research Report
12/2003

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit