• The Macroeconomic Consequences of the Green Transition 

      Kapfhammer, Felix (Series of Dissertations;, Doctoral thesis, 2023)
      Chapter 1: Climate Risk and Commodity Currencies – by Felix Kapfhammer, Vegard H. Larsen and Leif Anders Thorsrud Abstract: Climate change increases the likelihood of extreme climate- and weather-related events, but also ...
    • Managing Adaptive Learning from the Middle 

      Paulsen, Jan Merok (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2008)
      The main purpose of this study is to contribute to the understanding of how school organizations adapt their core technology to demands imposed from their external environments. Built on open system theories, schools are ...
    • Managing Adaptive Learning from the Middle 

      Paulsen, Jan Merok (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2008)
      The main purpose of this study is to contribute to the understanding of how school organizations adapt their core technology to demands imposed from their external environments. Built on open system theories, schools are ...
    • Managing Organizational Change during Institutional Upheaval: Bosnia-Herzegovina’s Higher Education in Transition 

      Tiplic, Dijana (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2008)
      This study focuses on organizational change in non-stabile environments. Non-stabile environments are characterized by dramatic change at societal, economic and political levels caused by, for example, changes in political ...
    • Marked, profesjon, konsentrasjon 

      Rolland, Asle (Discussion Paper, Working paper, 2001)
      På grunnlag av Eierskapsutvalgets utredning ”Mangfold i media” (NOU 1995:3), samt et vedlegg av professor Helge Rønning til denne, drøftes den mulige kausalrelasjonen mellom graden av mediekonsentrasjon (årsak) og graden ...
    • Markedet og de kulturelle verdier 

      Bakke, Egil (Research Report, Research report, 2003)
      Utredningen omfatter fire kultur- eller medienæringer, “scenenæringen” (teater , opera- og ballettforestillinger og konserter), boknæringen, avis-næringen og kringkastingsnæringen. Noen av disse næringene produserer det ...
    • Matvaresektoren i et makroøkonomisk perspektiv 

      Moen, Espen R.; Riis, Christian (Research Report, Research report, 2002)
      Rapporten drøfter hvordan utviklingen i de makroøkonomiske forhold påvirker betingelsene for norsk matvareindustri. Etter vår vurdering er utviklingen i matvaresektoren i Norge mer beslektet med utviklingstrekk vi kjenner ...
    • Mål i norsk mediepolitikk 

      Rolland, Asle (Working paper, 2005)
      To (tre) tidligere undersøkelser av målhierarkiet i norsk mediepolitikk har resultert i 14 forskjellige målformuleringer. Denne undersøkelsen av mediepolitikkens hoveddokumenter resulterer i tre konvergente målhierarkier. ...
    • Measuring Skepticism to Cause Related Marketing 

      Brønn, Peggy (Discussion Paper, Working paper, 2000)
      This paper looks at the subject of corporate social responsibility and how companies use it in their marketing communication activities, a practice known as cause related marketing (CRM). Norwegian consumers were asked ...
    • Mediebarometer 2019 Befolkningens mediebruk på kjønn og alder 

      Wilberg, Erik (Research report, 2019)
      Den er foretatt som webintervju i uke 32 i 2019, på et landsrepresentativt materiale med 1009 respondenter.
    • Mediemakt og mediemonopol 

      Rolland, Asle (Research Report, Research report, 2002)
      Rapporten inneholder to arbeider med nært slektskap til hverandre: 1. Mediemakt, bransjemakt, markedsmakt 2. Mediepolitikken og det lokale monopol I det første arbeidet blir det gitt en empirisk beskrivelse og ...
    • Mediepreferanser 2011 til 2022 

      Wilberg, Erik (Research report, 2022)
      Denne rapporten tar for seg medieutviklingen i et langsiktig perspektiv. Vi har ganske gode målinger for hvordan mediepreferansene har endret seg over det siste tiåret, og det er vel ingen overraskelse i det faktum at den ...
    • Mellom profesjon og reform: Om fremveksten og implementeringen av enhetlig ledelse i norsk sykehusvesen 

      Johansen, Monica Skjøld (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2009)
      Avhandlingen består foruten en introduksjonsdel av tre artikler. Den første artikkelen (Fra fagstyre til enhetlig ledelse) er en historisk studie av utviklingen fra enhetlig legeledelse, som var den dominerende ledelsesmodellen ...
    • Mer penger eller mer for pengene?: organisering og finansiering av norske sykehus 

      Dalen, Dag Morten; Grytten, Jostein; Sørensen, Rune Jørgen (Research Report, Research report, 2002)
      Sykehussektoren har et betydelig potensial for økt kostnadseffektivitet, og vår forståelse er at høyere kvalitet og bedret tilgjengelighet kan oppnås uten en like sterk vekst i helseutgiftene. Gjentatte og store ...
    • Modeling Equity, Satisfaction and Loyalty 

      Olsen, Line Lervik (Series of Dissertations, Doctoral thesis, 2002)
      The link between customer satisfaction and loyalty has had a tremendous impact on managerial decision-making and academic works over the years. Despite the lack of empirical research supporting this link, its existence ...
    • Narcissus and Leadership Potential: The measurement and implications of narcissism in leadership selection processes 

      Gimsø, Christian Enger (Series of Dissertations;4/2014, Doctoral thesis, 2014)
      Incorporating theoretical and empirical work from the literature on narcissism, it is postulated that narcissism poses a particular risk in leader selection settings. By appearing confident, charismatic, intelligent, and ...
    • Når nedgangen rammer: En studie av omstillingsstrategier i den norske byggenæringen i kriseåret 2009 

      Nielsen, Rikke; Bygballe, Lena E.; Reve, Torger (Forskningsrapport, Research report, 2009)
      I forskningsrapporten ”Når nedgangen rammer” presenteres resultatene fra en studie av hvordan norske byggebedrifter har håndtert overgangen fra sterk vekst til nedgang, som følge av finanskrisen og fallet i etterspørselen ...
    • New Models for Value Creation and Competitive Advantage in the Petroleum Industry 

      Stabell, Charles (Research Report, Research report, 2001)
      This research project has applied, tested and further developed a set of new models for the analysis of value creation and competitive advantage in the context of the global petroleum industry. The basic idea behind the ...
    • Norges Bank Watch 2001: a review of inflation targeting, the Norwegian monetary regime and its institutional arrangements, and Norges Bank’s actual monetary policy and communication 

      Andreassen, Harald Magnus; De Grauwe, Paul; Solheim, Haakon; Thøgersen, Øystein (Forskningsrapport, Research report, 2001)
      In this report we will focus on the challenges of an inflation target. The first part of the report focuses on the possibilities and limitations in a flexible inflation targeting approach. The second part focuses on the ...
    • Norges Bank Watch 2002: An Independent Review of Monetary Policy and Institutions in Norway 

      Svensson, Lars E.O.; Houg, Kjetil; Solheim, Haakon O.Aa.; Steigum, Erling (Research Report, Research report, 2002)
      The Centre for Monetary Economics (CME) at the Norwegian School of Management BI has for the third time invited a committee of economists for Norges Bank Watch, with the objective to evaluate the monetary-policy regime in ...