dc.contributor.author | Berg, Terje | |
dc.date.accessioned | 2013-09-04T11:34:38Z | |
dc.date.available | 2013-09-04T11:34:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 1500-0788 (trykt utg) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/93964 | |
dc.description | Versjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.no | no_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne artikkelen er hvorvidt innholdet i norske innføringsbøker i budsjettering som blir benyttet ved BI, har endret seg de siste tjue årene, slik det ville være rimelig å forvente ut fra kritikken i vitenskapelige tidsskrifter og praksis. Studien finner at denne kritikken kun unntaksvis er innarbeidet i bøkene. Det sentrale i lærebøkene er primært å lære teknikker fremfor å problematisere potensielt uheldige sider ved budsjettene. Mulige årsaker til at det er slik, er diskutert med utgangspunkt i såkalt management fashion-teori. En viktig forklaring kan være at det ikke foreligger tydelige alternativer til budsjetter. Videre er det norske bokmarkedet såpass lite at det kan være vanskelig å avvike fra den etablerte normen. Funnene gjør at vi vil utfordre forelesere til å være bevisst på om de ønsker å trene metoder, eller om de ønsker å medvirke til dypere forståelse hos studentene, og vi vil dessuten påpeke betydningen for forskere av å kunne kommunisere både med andre forskere og med praktikere. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Fagbokforlaget i samarbeid med Econa | no_NO |
dc.title | Lærebøkene i budsjettering: hvor går veien videre? | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.source.pagenumber | 59-69 | no_NO |
dc.source.volume | 16 | no_NO |
dc.source.journal | Magma | no_NO |
dc.source.issue | 5 | no_NO |