Ledende handelskjeder gjør det bra på egne merker
Journal article
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2217]
Description
Artikkelens utgangspunkt er at dagligvarebransjen får størst oppmerksomhet når bruk av egne merker betraktes. Imidlertid har flere ledende aktører fra andre bransjer betydelig større innslag av egne merker. Relevante begrep som merkevare, varemerke, egne merkevarer og egne varemerker belyses. I fortsettelsen benytter forfatteren begrepet egne merker som samlebegrep.
Noe av omfanget av egne merker i Norge presenteres og kommenteres. Sammenlignet med møbel og interiørbransjen, med nærmere 50 prosent andel egne merker, og tekstilbransjen, med sine 25 prosent, havner dagligvarebransjen på «jumboplass» med snaue 12 prosent andel. Prosentsatsene er andel av omsetning i verdi.
Forfatteren konkluderer med at dagligvarebransjen ufortjent får størstedelen av oppmerksomheten og hevder at aktører med interesse for fenomenet bør inkludere flere bransjer når fenomenet belyses og diskuteres