• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Glokal" kommunikasjon og kultur: Regionale forskjeller i forretningskultur i Norge

Warner-Søderholm, Gillian
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Magma 2010_03 Warner- Soderholm.pdf (570.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/93360
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Scientific articles [1362]
Original version
Magma, Årg. 13, nr. 3 (2010), s. 20 - 28  
Abstract
Norge er uten tvil langt på vei inn i et kunnskapssamfunn. Verdien av et selskap ligger i medarbeiderens ferdigheter, ikke bare innenfor økonomi, men også innenfor forretningskultur – det vil si kommunikasjon og atferdskompetanse. Hvorfor er forståelsen av ikke bare den globale men også den lokale forretningskulturen viktig for siviløkonomene? Og hvorfor kan forståelsen av lokale forskjeller i måten vi kommuniserer på i Norge, øke en leders kompetanse? Manglende kulturforståelse kan lett svekke bedriften på mange områder hvis ledere ikke tar hensyn til variasjoner i både de lokale og de globale kulturelle uttrykksformene. Det kan føre til konflikter mellom ledelse og ansatt, eller mellom en medarbeider og kunder med forskjellige kommunikasjonsnormer. På den annen side kan kompetanse innenfor kulturforståelse både nasjonalt og internasjonalt være morgendagens grunnlag for økt lønnsomhet og verdiskapning. I denne artikkelen presenteres resultater fra en ny kvantitativ og kvalitativ studie av kommunikasjoner samt kulturverdier hos 710 norske ledere fra alle landsdeler. Resultatene indikerer betydelige forskjeller i blant annet hvordan det å være direkte i kommunikasjon oppfattes i forskjelliger regioner av Norge, hvordan individualistiske visà-vis kollektivistiske verdier preger arbeidslivet i forskjellige landsdeler, og, ikke minst, i hvilke regioner man kan forvente at folk skal sette pris på mer tid til planlegging i et prosjekt for å unngå usikkerhet. Innholdet i denne artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling med tittelen Understanding perceptions of cultural and intracultural societal practices and values of Norwegian Managers. (Avhandlingen ble levert inn til Henley Business School – University of Reading, UK, i februar 2010. Disputas forventes i mai 2010.)
Publisher
Fagbokforlaget i samarbeid med Econa

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit