• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Venner og kjente - hvordan hjelper de deg til bedre lønnsomhet i næringsklynger?

Dahlstrøm, Robert; Silkoset, Ragnhild; Nilsen, Harald; Nygaard, Arne
Journal article
Thumbnail
View/Open
Magma_0510_dahlstrom et al.pdf (706.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/93312
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Scientific articles [1334]
Original version
Magma, årg 13, nr. 5, s 45-63  
Abstract
Hvilke fordeler møter bedrifter gjennom samlokalisering? Hva oppnår for eksempel butikker gjennom lokalisering i kjøpesentre? Det har lenge vært kjent at slike næringsklynger (eller «klustere») stimulerer økonomisk vekst gjennom dynamikk, kompetanseoverføring og entreprenørskap. Få studier har imidlertid analysert årsakene til dette. Denne studien av 127 butikker i 10 kjøpesentre i Norge illustrerer betydningen av sosiale nettverk, kompetanse og kreativitet i utviklingen av næringsklynger. Analysene tyder på at andelen venner og bekjente som en butikkleder har blant det totale antallet butikksjefer i et kjøpesenter, har en direkte på virkning på butikkenes lønnsomhet. Ifølge forfatterne vil organisering av sosiale møteplasser derfor være viktige elementer for å skape økonomisk vekst i næringsklynger.
Publisher
Fagbokforlaget

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit