Kulturkapitalens bevegelser i vår tid
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2147]
Abstract
Artikkelen er basert på forfatterens nylige
tiltredelsesforelesning som professor ved Handelshøyskolen BI. Den tar for seg noen av de overordnede endringer som har pågått i kulturfeltet de siste 20 årene. Disse endringene er knyttet til globalisering og digitalisering, økt behov for differensiering blant bedrifter og dedifferensiering (utvisking av forskjeller) mellom
samfunnssektorer. Endringene innebærer en spredning, eller en bevegelse, av kulturkapitalen fra kultursektoren til andre samfunnsområder, som blant annet det private næringslivet. Med kulturkapital siktes det til kulturkroner, kulturarenaer
(bygninger, konsert- og festivalområder) og kulturkompetanseformer (kreativitet, kommunikasjon,
opptreden ol). Kulturkronene beveger seg «mot strømmen» i det digitale kulturmarkedet, dvs at kronene ikke følger konsumet og at man må finne nye finansieringsløsninger, som f.eks at merkevareaktører går inn og sponser artister og konserter. Bedrifter benytter kulturarenaer og kulturkompetanser for å differensiere seg i et stadig mer globalt marked gjennom kultursposning,
kunstsamlinger og bruk av kunstnere i organisasjons-
og produktutvikling. Bedriftenes bruk av kulturkapitalformene i differensieringsøyemed fører til en økt dedifferensiering på samfunnsnivå,
der grensene til den moderne og relativt autonome kultursektoren langsomt viskes ut.