Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGabrielsen, Tommy Staahl
dc.contributor.authorMoen, Espen Rasmus
dc.contributor.authorNilssen, Tore
dc.date.accessioned2022-04-25T10:54:41Z
dc.date.available2022-04-25T10:54:41Z
dc.date.created2021-01-05T11:20:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSamfunnsøkonomen. 2020, 34 (3), 21-30.en_US
dc.identifier.issn1890-5250
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992501
dc.description.abstractINNLEDNING Det har foregått en intens diskusjon den siste tiden om hvorvidt det bør innføres et forbud mot prisdiskriminering på leverandørnivå i dagligvaremarkedet. Kjede har stått mot kjede, professor mot professor. Det er utarbeidet en rekke rapporter og innspill på oppdrag fra både bransjeaktører og myndigheter. Vi har fått i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å gjennomgå de innspill og rapporter som er kommet i saken, og vurdere argumentene som er fremsatt for og mot inngrep mot prisdiskriminering. Videre er vi bedt om å komme med vår anbefaling om slike inngrep. Blant de mange innspillene identifiserte vi tre viktige konstellasjoner som representative for ulike syn i debatten. Den første er Foros og Kind som har produsert en rekke innspill og rapporter på oppdrag fra advokatfirmaet BAHR og Rema 1000. Argumentene i disse rapportene oppfatter vi som i favør av å regulere – eller i alle fall gripe inn mot – ulike innkjøpspriser (Foros og Kind, 2018a, b; 2019a, b; Foros, Kind og Shaffer, 2018). De som tydeligst argumenterer mot å legge restriksjoner på innkjøpsprisene, er Oslo Economics (2019), skrevet på oppdrag fra NorgesGruppen; se også Bergh m. fl. (2020). Den tredje sentrale rapporten er Johansen og Straume (2019), skrevet på oppdrag fra Konkurransetilsynet. Denne rapporten framhever, i større grad enn de andre, usikkerheten rundt forventede effekter av å regulere eller gripe inn mot ulike innkjøpspriser. Den plasserer seg derfor et sted mellom Foros og Kind og Oslo Economics, men kanskje noe nærmere den siste.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSamfunnsøkonomenen_US
dc.relation.urihttps://samfunnsokonomene.no/wp-content/uploads/2020/12/Samfunnsokonomen-nr-3-2020-2.pdf
dc.titlePrisdiskiminering i dagligvarebransjenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber21-30en_US
dc.source.volume34en_US
dc.source.journalSamfunnsøkonomenen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.cristin1865387
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel