Hvordan stimulere de flinkeste studentene? Konkurranse som aktivitet for dybdelæring
Journal article, Peer reviewed
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2211]
Original version
Uniped, 37(2014)3:34-48Abstract
Vi har i denne studien skissert hvordan en konkret læringsaktivitet i
form av en faglig konkurranse har bidratt til dybdelæring for en spesifikk
gruppe studenter. Effekten er at de har prestert bedre til eksamen enn øvrige
studenter. A°
rsakene synes a° ligge i at en uformell og ufarlig inngangsbillett
til faget bidro til at de kom raskt i gang med studiene, samt at man
underveis i semesteret ble stimulert av personlige og raske tilbakemeldinger
fra faglærer. Vi finner ogsa° at Handelshøyskolen BI gjennom storklasseundervisning
ikke oppleves som gode nok til a° stimulere de flinkeste
studentene i andre fag. Om BI er unike i høyskole/universitetssammenheng
i sa° ma° te vet vi ikke, men vi tillater oss a° tro at sa° ikke er tilfelle.
Pa° grunn av undersøkelsens karakter, skal vi selvsagt være forsiktige
med a° generalisere for hele BI og universitetssystemet for øvrig. Likevel
vil vi hevde at denne undersøkelsen gir interessante funn som
danner godt utgangspunkt for videre studier.
Description
This is an open access journal available at www.uhr.org