dc.description.abstract | Forskningsoppgavens tema er finansiell restrukturering i luftfartsnæringen.
I 2020 ble luftfartsnæringen hardt rammet som følge av utbruddet av COVID-19.
Pandemien satte utallig bedrifter i økonomiske problemer, og flere måtte begjære
konkurs eller restrukturering. Som følge av denne situasjonen vedtok Stortinget ny
midlertidig lov om rekonstruksjon som trådte i kraft 11. mai 2020. Vi ønsker å fordype
oss i temaet og har valgt følgende forskningsspørsmål for studiet:
Finansiell restrukturering i luftfartsnæringen – hvilken effekt har det?
Forskningsoppgaven benytter hovedsakelig sekundærdata, men også noe primærdata for
å besvare problemstillingen. I kapittel 3-6 vil anvendt teori beskrives. Teorien
omhandler selskaps- og kapitalstrukturer for virksomheter i luftfartsnæringen, sentrale
aktører i restruktureringsprosessen og selve restruktureringsprosessen etter
rekonstruksjonsloven. Det siste kapittelet i teori-delen omhandler alternativer til
rekonstruksjon etter rekonstruksjonsloven.
I kapittel 7 presenteres analyseobjektene, gjennomførte analyser og våre funn. Analysen
består av en regnskapsanalyse av selskapsgruppene Norwegian Air Shuttle ASA
(Norwegian) og Scandinavian Airlines (SAS).
Kapittel 8 inneholder drøftelse av analysefunn i lys av teori, og en grov sammenlikning
mellom Norwegian og SAS.
Hovedfunnene i regnskapsanalysen viser at rekonstruksjon gir en kortsiktig positiv
effekt hos analyseobjektene. Analysen konkluderer ikke for langsiktig effekt, som følge
av at rekonstruksjon hos selskapene nylig er gjennomført. | en_US |