Studenter og digitale tekster : sluttrapport for prosjeket
Others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282159Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Other faculty works [13]
Sammendrag
En hovedkonklusjon vi kan trekke er at studenter er studenter. Det faktum at de fikk låne en iPad, fikk tilgang til alt læremateriell elektronisk uten kostnad, og fikk mer informasjon via digitale kanaler endret ikke deres adferd og deltakelse sammenlignet med andre gjennomføringer av det samme kurset.
Teknologien de adopterte var stort begrenset til Dropbox for fildeling samt verktøy for skriving av individuelle essay (Wiki i pilotrunde 1 og 2, og Google dokumenter i runde 3). Begge kan anses som obligatoriske da de måtte bruke enten Dropbox eller LMSet for å få tak i kursmateriell, og skriveverktøyet var obligatorisk for skriveprosessen.
Flere var svært positive til opplegget og synes det var gøy å låne en iPad et semester. Flere av studentene valgte å anskaffe egen iPads etter gjennomført kurs.
Figuren under oppsummerer erfaringer og refleksjoner fra pilotene. Man kan fristes til å konkludere med at nå har vi forsøkt dette, og at det bør skje noe i markedet og med verktøyene før vi prøver igjen. Men det gjør det hele tiden, og vi går på med krum rygg og kjører nye piloter.
Prosjektet har åpnet for en direkte dialog inn mot norske forlag som har gitt en gjensidig innsikt som partene tar med seg videre inn i nye piloter som vi tror kan bidra til å tegne ut fremtidige forretningsmodeller.
BI er også i en prosess hvor dagens bokhandelavtale skal reforhandles og vil i reforhandlingene utforske mulighetene for bedret tilgang til engelskspråklige og norske e-bøker for individuelt kjøp og som klassesett (leasing).