Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDøving, Runar
dc.contributor.authorMoe, Helene Tronstad
dc.contributor.authorUndheim, Kristin
dc.contributor.authorHaus, Eirik
dc.date.accessioned2021-03-23T12:01:34Z
dc.date.available2021-03-23T12:01:34Z
dc.date.created2020-01-07T20:57:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNorsk sosiologisk tidsskrift. 2019, 3 (5), 308-324.en_US
dc.identifier.issn2535-2512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2735098
dc.description.abstractDet kjøpes lite tjenester til hjemmet. Vår kvantitative undersøkelse avdekker også stor motstand mot kjøp av tjenester i hjemmet. I den offentlige diskursen, derimot, fremstilles det som om slike tjenester etterspørres i økende grad. Artikkelen analyserer denne diskrepansen mellom diskurs, holdning og praksis. I denne studien søker vi å identifisere og analysere den offentlige diskursen rundt kjøp av tjenester i hjemmet. Diskursanalysen viser at tjenester i hjemmet inngår i en rekke polariserte diskurser om moral, fremskritt og kvinnekamp. Forskning på tjenestekjøp er en viktig referanse i disse diskursene, men funnene feilrepresenteres systematisk og støtter en forestilling om at både tilbud og etterspørsel etter tjenester til hjemmet er i rask vekst. Vi finner det vi har valgt å kalle en «diskursiv normalisering» i offentligheten, som står i sterk kontrast til det vi tolker som en moralsk praksis. Den peker på hvordan kjøp av tjenester bryter grenser mellom økonomiske sfærer preget av ulike moralkodekser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleKjøp av tjenester til hjemmet- Diskursiv normalisering- morlask motstanden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber308-324en_US
dc.source.volume3en_US
dc.source.journalNorsk sosiologisk tidsskriften_US
dc.source.issue5en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2019-05-01
dc.identifier.cristin1768067
cristin.unitcode158,11,0,0
cristin.unitnameInstitutt for markedsføring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal