Samfunnsansvar i leverandørkjeden En analyse av hvordan et lite norsk foretak i klesbransjen forholder seg til samfunnsansvar i egen leverandørkjede, og hvordan informasjon om samfunnsansvar overføres i denne kjeden
Master thesis

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Master of Science [1530]
Abstract
Bedriftens samfunnsansvar er et viktig tema i dagens næringsliv. I tillegg til å
være økonomisk lønnsom forventes en bedrift å forholde seg til hvordan
virksomheten påvirker samfunnet rundt seg. I et globalt marked der en bedrifts
leverandørkjede kanskje strekker seg over flere landegrenser kan bedriftens
samfunnsansvar være vanskelig å definere.
Denne masteroppgaven analyserer hvordan et lite norsk foretak i klesbransjen
forholder seg til samfunnsansvar i egen leverandørkjede. Videre så vi det
interessant å analysere hvordan informasjon om samfunnsansvar overføres i denne
kjeden. Vi anser studieobjektet vårt som godt egnet for studien, da de som norsk
klesprodusent med internasjonal leverandørkjede de siste årene har opplevd vekst
i en bransje i motgang.
Funnene i studien viser at studieobjektet overholder godt samfunnsansvar i egen
leverandørkjede på basis av eksisterende teori. Paradokset vi fant ved foretaket er
at det til tross for dette ikke kommuniserer denne praksisen til markedet.
Resultatet var at informasjon om samfunnsansvar gikk tapt i leddene mellom
produsent og sluttkunde i studieobjektets leverandørkjede.
Description
Masteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2019