dc.description.abstract | Oppgavens formål er å redegjøre for avgiftsrettslige utfordringer knyttet til nye
kontorløsninger. Dette gjør vi for å skape en bedre forståelse av regelverket og
problemstillinger som møter co-workingaktører. På bakgrunn av dette er det svært
aktuelt å se nærmere på hvordan co-workingsentre skal behandles avgiftsrettslig.
Oppbyggingen av co-workingsentre fører til problemer i vurderingen av
co-workingaktørens avgiftsmessige status, og hvordan dette påvirker gårdeiers
frivillige registrering. Utfordringen er i hovedsakelig om det foreligger utleie av
fast eiendom til brukerne av co-workingsenteret, eller om hele eller deler av
virksomheten skal ses på som en avgiftspliktig tjeneste.
Et viktig moment i vurderingen om det foreligger utleie av fast eiendom ved
co-working er om brukerne får eksklusiv rådighet over et leieobjekt i
avtaleperioden. Dersom det ikke foreligger utleie av fast eiendom, vil det dreie
seg om bruksrett til fast eiendom. Videre tar oppgaven for seg hva som er det
vesentlige ved co-working, og om det skal ses på som sammensatte eller separate
ytelser.
Vi har valgt å dele oppgaven inn i to typetilfeller for å tydeliggjøre forskjellen i
den avgiftsmessige behandlingen ved det å ha tilgang på en fast plass eller ikke.
Først blir det fokusert på kjernen i et co-workingsenter (medlemskapet) som
inkluderer fleksible plasser, noe som ikke gir brukeren en klar eksklusiv rådighet
over en gitt plass. Videre vil co-working med fast plass bli drøftet, der vi har tatt
utgangspunkt i at brukerne kjøper tilgang til et cellekontor i tillegg til selve
medlemskapet.
Vi har anvendt det eksisterende lovverket, rettspraksis og avgiftspraksis i
drøftelsen av tre mulige avgiftsrettslige utfall for de to typetilfellene; hvorvidt det
foreligger utleie av fast eiendom i sin helhet med tjenester som ledd i utleien, om
det skal anses som to separate avtaler, eller om co-working i sin helhet er en
avgiftspliktig tjeneste. | nb_NO |