dc.contributor.author | Onarheim, Benedicte Astor | |
dc.contributor.author | Lofquist, Eric | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T16:15:30Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T16:15:30Z | |
dc.date.created | 2019-08-22T15:14:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2019, 22 (2), 77-85. | |
dc.identifier.issn | 1500-0788 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610509 | |
dc.description.abstract | Overgangen til studier i høyere utdanning, enten som ung eller voksen student, kan oppleves stressende og vanskelig og i verste fall medføre emosjonelle problemer og avslutning av studiet. Nye undersøkelser viser at mer enn 30 prosent av studenter ved høyskoler og universi- teter faller ut av studiet og er særlig sårbare det første året. Sosiale og økonomiske konsekvenser av dette for samfunnet har ført til et skjerpet søkelys på førsteårs- studenters erfaringer og alternative tilnærminger for å dempe denne trenden og faren for tidlig frafall. Interna- sjonalt har tradisjonelle strukturelle og psykologiske tiltak hatt minimal effekt i å redusere frafall det første året, og dagens muligheter for å skape sosiale nettverk dekker ikke sårbare studenters behov. Som en alternativ tilnær- ming fulgte dette aksjonsforskningsprosjektet en selv- valgt gruppe risikoutsatte førsteårsstudenter gjennom et ettårig prosjekt hvor psykodramateknikker ble brukt for å hjelpe studentene med å overleve det krevende første året. Vi fant at psykodramametoden signifikant reduserte det psykiske og emosjonelle stresset hos del- takende studenter, og at teknikkene som ble benyttet, fremmet mulighetene for deltakerne til å bearbeide sine utfordringer og evne til å takle forventninger og presta- sjonskrav ved bruk av mestringsferdigheter. Enda mer overraskende fant vi at arbeid i grupper med bruk av psykodramateknikker skapte en følelse av å tilhøre et sosialt nettverk som ikke var tilgjengelig gjennom tradisjonelle sosiale nettverksaktiviteter. Den økonomiske innsatsen som skal til for å gjennomføre denne typen intervensjon, antas å være minimal i forhold til de betydelige kostnadene frafall medfører for studentene, deres familier og samfunnet for øvrig. | |
dc.description.abstract | Du er ikke alene: Psykodrama kan hjelpe overgangen til høyere utdanning | |
dc.language.iso | mis | |
dc.relation.uri | https://www.magma.no/du-er-ikke-alene-psykodrama-kan-hjelpe-overgangen-til-hoyere-utdanning | |
dc.title | Du er ikke alene: Psykodrama kan hjelpe overgangen til høyere utdanning | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 77-85 | |
dc.source.volume | 22 | |
dc.source.journal | Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse | |
dc.source.issue | 2 | |
dc.identifier.cristin | 1718102 | |
cristin.unitcode | 158,4,0,0 | |
cristin.unitname | Institutt for ledelse og organisasjon | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |