Sølvrevenes digitalisering: Sterk utvikling i digital mediebruk blant 60+
Research report
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - BI [1041]
- Research Reports [141]
Abstract
Er 60+ et segment som bare kan glemmes i digitaliseringen av mediebruken? Nei, slett ikke. Det er overraskende hvor raskt det går også i denne gruppen, som tradisjonelt er vokst opp og har levd med papirbaserte medier og vanen med nyheter på Dagsrevyen på fast tidspunkt. Med bakgrunn i forskningsdata innsamlet for årene 2011 og 2017 kan vi belyse den raske utviklingen i digital mediebruk i denne aldersgruppen. De eldre kommer med etter hvert, og veksttakten er ganske enorm. Kildematerialet er en landsomfattende representativ undersøkelse utført av Respons Analyse i Bergen. Undersøkelsen er gjennomført to ganger i løpet av året og det samlede antall respondenter er nær 2000 for hvert av årene. Sammenlikningen er gjort i to aldersgrupper: De som er 60 år og over, og de yngre – som representerer alle mellom 18 og 59 år. Gruppen 60+ har ca 550 respondenter pr år og de yngre ca 1450.