Endring av skatteloven § 2-2 første ledd -hjemmehørendebegrepet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578311Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master of Science [1622]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan hjemmehørendebegrepet i skattelovens § 2-
2 første ledd bør oppdateres for å tilpasses den skatterettslige internasjonale
utviklingen. Oppgaven belyser internrettslige og internasjonale utfordringer
knyttet til utarbeidelsen av et robust bostedsbegrep i dagens globaliserte verden.
Store deler av oppgaven baseres på høringsnotatet, “Endring i skattelovens § 2-2
første ledd”, og handlingsplanen fra BEPS-arbeidet.
I utarbeidelsen av et slikt bostedsbegrep er det essensielt å se de nasjonale og
internasjonale rettskildene i sammenheng. Mangel på internasjonal samhandling
har ført til ulikheter i statenes interne rett, noe som skaper et lovgivnings vakuum
og gir muligheter for skatteunngåelse. Det har derfor vært naturlig å
innledningsvis foreta en internrettslig vurdering av gjeldene rett, samt en
gjennomgang av bostedsbestemmelsen i skatteavtaler. Våre drøftelser viser at
hjemmehørendebegrepet er uavklart og lite forutsigbart for skattyter, samt at
begrepet er enkelt manipulerbart, og i liten grad samsvarer med skatteavtaleretten.
Det foreligger altså et behov for endring av dagens regler.
Deretter diskuteres høringsnotatet med tilhørende høringssvar, og oppgaven
identifiserer og analyseres problemstillingene som belyses. Gjennomgangen av
internrett, skatteavtalerett og analysen av høringsnotatet med høringssvar
indikerer
behovet for et prinsipielt skille mellom selskap stiftet i Norge, og selskap stiftet i
utlandet. For norske selskaper bør det innføres et stiftelsesprinsipp, dette vil bidra
til økt forutsigbarhet, enklere regler både for skattyter og skattemyndigheter, samt
fungere hensiktsmessig i internasjonal sammenheng. For selskap stiftet i utlandet
kreves det en noe bredere vurdering av selskaps reelle tilknytningsforhold,
imidlertid bør ikke vurderingen være så bred at den bryter med det prinsipielle
skillet mellom begrenset skatteplikt og globalskatteplikt. Hjemmehørendevurderingen
bør i slike tilfeller være en konkret vurdering av stedet selskapet reelt
er sterkest tilknyttet, hvor selskapets bransje og selskapsform tas hensyn til.
Vurderingskriteriene bør følgelig også lovfestes. Avslutningsvis diskuteres
unntaksbestemmelsen. Vi stiller oss kritiske til innføring av en slik bestemmelse,
og foreslår heller en vurdering om utarbeidelse av en generell misbruksregel.
Beskrivelse
Masteroppgave(MSc) i Master i regnskap og revisjon - Handelshøyskolen BI, 2018