Selvledelse og superledelse: Å nå personlige og organisatoriske mål gjennom tillit, involvering og ansvar
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2495877Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - BI [1060]
- Scientific articles [2223]
Originalversjon
Magma, 2018, 21 (2), 68-76.Sammendrag
Det er fristende å skylde på omgivelsene når noe går galt. Dette hindrer imidlertid personlig læring. Man ødelegger for seg selv. Den enkelte medarbeider bør i større grad ta ansvar for å lede seg selv. Dette kan gjøres ved å trene på å styre sine tanker, følelser og handlinger. Enkelte bedrifter, institusjoner og skoler er fremdeles preget av en ordre- og kontrolledelse. Det gir lite innovasjon og læring. Andre former for ledelse etterlyses. Superledelse er å lede medarbeidere til å lede seg selv. Selvledelse er å ta regi i eget liv. Dette kan gi økt innovasjon, trivsel, prestasjon og mening.
Mange medarbeidere er lite bevisst på sin egen selvledelse. Årsaken kan være fastlåst tenkemåte, egosvekkelse, manglende fokus, lav mestringstro samt ytre kontrollplassering der man skylder på omgivelsene. Artikkelen utfordrer ledere til å prøve ut selvledelse og superledelse for å takle sine oppgaver og få egne erfaringer. Virkemidlene er blant annet å ha et realistisk menneskesyn, bruke en skrittvis læremetode, bygge en gi-kultur og utvikle psykologisk kapital. Som case i denne artikkelen brukes en leder som er dyktig til å lede sine medarbeidere til å lede seg selv.
Beskrivelse
Versjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.no