Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvålshaugen, Ragnhild
dc.contributor.authorSwärd, Anna
dc.date.accessioned2018-03-19T11:29:40Z
dc.date.available2018-03-19T11:29:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0803-2610
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2491006
dc.description.abstractKonfliktnivået i anleggsprosjekter er et stadig tilbakevendende tema i den offentlige debatten. Debatten handler ofte om kontraktsformer, tildelingskriterier og ikke minst kvaliteten på samhandlingen mellom aktørene i disse interorganisatoriske prosjektene. Tidligere forskning har vist at utvikling av tillit og gode relasjoner er spesielt viktig for å unngå konflikter. I studien som presenteres her, utdyper vi dette. Studien er gjennomført som en case-studie av E16 Bagn-Bjørgo. Her har vi gjort intervjuer, spørreundersøkelser, dokumentanalyser og observasjoner i møter for å undersøke: • Betingelsene for at gode intensjoner fra Samhandlingsfasen (SHF) tas med inn i prosjektgjennomføringen • Om måling av samhandlingskvalitet underveis i prosjektet bidrar til å sette mer fokus på samhandlingskvalitet og relasjoner i prosjektgjennomføringen • Identifikasjon av former for kontroll som bidrar til å utvikle og opprettholde tillit i relasjonene Vi finner at kvaliteten på gjennomføringen av SHF er viktig for å gi prosjektet en god start. Her utvikles det tillit mellom aktørene ved at man viser kompetanse og velvillighet. Videre ved temasamlinger skaper man felles oppgaveforståelse og i tillegg defineres strukturer og regler for samhandling som synliggjøres gjennom samhandlingsplakaten. Det er viktig å merke seg at tilliten som utvikler seg i SSHF er midlertidig. Hvis den skal styrkes og opprettholdes, så har vi identifisert problemløsningorientert atferd og ledelse som spesielt kritiske faktorer. Problemløsning handler om å finne gode løsninger på uforutsette forhold som oppstår underveis i prosjektet. Det å ha kompetente medarbeidere hos både byggherre og entreprenør er avgjørende. Samarbeid innad i ledelsen er viktig, men det er også viktig å myndiggjøre folkene som faktisk utfører de konkrete arbeidsoppgavene slik at de sammen finner gode løsninger. Å skape et felles lederteam for prosjektet hvor man samarbeider på tvers av organisasjonene er viktig. Det er viktig at ledere framsnakker de andre partene. Dette har en smitteeffekt nedover i organisasjonene. Kontroll er en nødvendig del av anleggsprosjekter for å sørge for at det man bygger faktisk er i henhold til de standarder som er satt. Måten å gjøre kontroll på har imidlertid stor betydning for utvikling og bibehold av tillitsrelasjoner. Vi identifiserer tre praksiser for kontroll som bidrar til bygge og opprettholde tillitsfulle relasjoner; informerende praksis, problemløsende praksis og proaktiv praksis.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.relation.ispartofseriesForskningsrapport;1/2018
dc.titleSluttrapport "Samhandling og prosessledelse"nb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Research Reports [139]
    This collection contains BI's Research Report Series from 2001.

Vis enkel innførsel